Wat is nieuw?
December 2023
Gieles, Dr Frans E.J.: ‘Behandeling’ door niet te behandelen? Een aanfluiting van een ‘methodiek’ van ‘professionals’, december 2023
In de NRC van 22 december 2023 lezen we een 53-jarige man die al 28 jaar in de tbs heeft gezeten en nu in zijn zesde kliniek zit. [..]
Hij kreeg de tbs-maatregel opgelegd en begon voortvarend aan arbeid en therapie, maar telkens liep het vast. Dan waren er incidenten. Raakte hij in conflict met andere patiënten, de staf [...]
De klinieken waren na zulke incidenten telkens onverbiddelijk. Ze stuurden hem naar een volgende, waar nieuwe behandelaars weer nieuwe diagnoses stelden. Van antisociaal tot narcistisch en pedoseksueel. Zestien rapportages in totaal. En telkens liep hij weer vast. [... ...]
Behandeling begint en werkt met contact leggen inclusief de schaduwkant, dus niet alleen met de mensen met brave voornemens en neiging tot bagatelliseren van hun problematiek en het vooreerst buiten zichzelf zoeken van de bronnen daarvan. Wat een buitenkansje is een ‘incident’, [...] voor (socio-)therapeuten om zulk contact te leggen en met die schaduwkant, de ongewenste en vaak niet zichtbare kant van de mens, bespreekbaar te maken en ermee aan het werk te gaan – direct, onmiddellijk en volhardend; niet (ver)oordelend maar onderzoekend en behandelend.
[... ...]
De zichtbaarheid van deze ‘donkere kant’ van de mens mag nooit aanleiding zijn om de mens weg te sturen, maar dient de therapie, juist dit werken met schaduwkant, geïntensiveerd te worden, door mensen met tolerantievermogen en empathisch vermogen, en heel veel geduld.
oktober 2023
Van de artikelen "Kind op schoot ... Mag dit niet meer?" en "Een tweede gehechtheid" is een tweede versie geschreven.
Augustus 2023
Gieles, Dr Frans E. J., Hoe help je mensen? Een visie. Augustus 2023
Een grondhouding - Een methodiek - Een visie - Van visie naar methodisch handelen - Lees meer ...
Kernbegrip: contact inclusief de schaduwkant.
Juli 2023
Pronk, Iris; 'Pleegkind moet een vertrouwenspersoon krijgen'
Onderzoekster Elly Singer: Een pleegkind durft te midden van vreemden geen emoties te uiten; Iris Pronk, Trouw, 26 november 2012
Over: Elly Singer, Adimka Uzozie en Kirti Zeijlmans, 'Nooit meer zo alleen. Wennen in een pleeggezin'. Een onderzoek van stichting Alexander en Universiteit van Amsterdam, 2012.
Gezocht: een vertrouwenspersoon voor ieder pleegkind. Liefst geen hulpverlener, maar een tante, buurvrouw of volwassen neef. Deze persoon moet aardig en betrouwbaar zijn, goed kunnen luisteren en zijn leven langdurig met dat van het pleegkind willen verknopen. Want al wordt dat kind onder goede bedoelingen bedolven, het is toch moederziel alleen.
Deze contactadvertentie valt af te leiden uit het boek 'Nooit meer zo alleen? Wennen in een pleeggezin' dat vandaag verschijnt.
[Het kind] Dat wordt omringd door 'vreemde volwassenen' ...
Te midden van die vreemden durven pleegkinderen hun emoties niet te uiten [...]
De oplossing is volgens Singer een vertrouwenspersoon, bij wie het kind zich veilig voelt en die het kind al lang kent. [...]
Hulpverleners moeten het pleegkind helpen zo'n vertrouwenspersoon te vinden, liefst in zijn eigen netwerk. Het is volgens Singer niet handig als de vertrouwenspersoon een professional is, want die wisselt vaak van baan of functie, terwijl pleegkinderen juist gebaat zijn bij een duurzame band. [...]
Gieles, Dr Frans E.J., Hechting; juli 2023
Hechting aan de beide ouders is voor een kind noodzakelijk om zich als individu te ontwikkelen. [...] Hechting is een proces tussen kind en ouders. De hechting wordt opgebouwd vanaf de geboorte, wordt geleefd in de kindertijd, … waarna er gaandeweg onthechting plaats dient te vinden. Dit laatste begint in de puberteit en dient in de volwassenheid voltooid te worden. [...]
De twee hoofdtypen zijn
(1) veilige hechting contra
(2) onveilige hechting ... angsige ... vermijdende ...
Ook kan er (3) het ontbreken van hechting voorkomen.
We kijken nu naar het proces van hechting.
Gieles, Dr Frans E.J., Een tweede gehechtheid - Contact met de schaduwkant; juli 2023
In mijn essay over Hechting schreef ik over ‘hechting’ als noodzakelijke start in het leven van een kind. Wat er mis kan gaan is dat er geen hechting plaatsvindt. [...] Een kind bij wie het eerste hechtingsproces, dat met de ouders, is mislukt, is gebaat met een herkansing: een hechting in tweede instantie, als een Vitalis voor Remí. [...] Ik beschrijf dan de ervaring dat de procesfasen (1) hechting, (2) stabiliteit en (3) onthechting, in een pleegzorgsituatie sneller verlopen. Hier valt nu iets aan toe te voegen.[..]
Bij Gustav Jung duikt het begrip “de schaduwkant” op [...]
Wel, reken er maar op dat die schaduwkant zich terdege meldt bij uw pleeg-, stief-, adoptie- of verzorgkind. Dit draagt de gevolgen van de vroege hechtingsproblematiek, vaak verwaarlozing of erger, met zich mee. Het kind zal dus niet alleen maar lief en dankbaar zijn. [...]
Zo kom ik tot de kern-stelling dat voor een tweede kans op gehechtheid niet alleen, uiteraard, contact met het kind nodig, maar contact inclusief de schaduwkant. [...]
Gieles, Dr Frans E.J., Rust, Reinheid en Regelmaat ... ... Ook voor tieners?
Dit is een uitsnede uit het artikel "Een tweede gehechtheid", in een apart bestand gezet omdat het een bredere strekking heeft.
[In mijn proefschriftonderzoek] ontdekten wij dat de teams groepsleiding nogal eens gehinderd weren door 'de theorie uit het hoofdgebouw'. Dáár werd de overtuiging ‘gepredikt’ (én bevolen!) dat ‘deze kinderen een stoornis hebben, vooral door gebrek aan structuur, en dat zij dus vooreerst structuur nodig hebben. Dat geeft hen ‘houvast’. Structuur schep je door regels en handhaaf je door macht en overwicht. Dus, zagen we, roept dit conflicten op. Jongeren en groepsleiding komen tegenover elkaar te staan – en beiden voelen zich hier ongelukkig bij.
De visie ‘structuur, dus regels, dus macht en overwicht geeft houvast’ heeft een oudere bron. Deze is de beroemde dokter Spock, die als hoofdmotief voor ‘de’ opvoeding introduceerde: Rust, Reinheid en Regelmaat.
Mijn op zich hooggewaardeerde leermeester voor mij als nog jonge orthopedagoog in een grote inrichting voor vooral tienermeisjes nam dit motief over als basisinstructie voor de groepsleiding. [...]
Ik zag dat dit niet lukte en niet werkte en bedacht dat deze R, R & R vast wel een goede basisinstructie is voor de opvoeding van baby’s en peuters, maar al niet meer voor de kleuters, evenmin voor de basisschoolkinderen en al helemaal niet voor tieners. [...]
Zo kom ik tot een andere basisinstructie, in elk geval voor tieners.
Gieles, Dr Frans E.J., Kind op schoot ... Mag dat niet meer? Juli 2023
Ook dit artikel is een uitsnede uit het artikel "Een tweede gehechtheid", in een apart bestand gezet én uitgebreid, omdat het een bredere strekking heeft.
[In mijn proefschriftonderzoek, op zoek naar methodiek, vond een] team met een groep van jonge kinderen het leiden van de maaltijd een van de moeilijkste momenten van de dag. Dus ging ik de maaltijden leiden [om de methodiek te laten zien].
Nu waagde ik het tijdens het eten een kind op schoot toe te staan. ‘Foei, Frans, dat is tegen de regels!’ Wat een absurde regel! [...]
Nu sprak ik onlangs iemand die al vele jaren als vrijwilliger een jeugd-knutselgroep leidt in een club-/buurthuis. Een jong kind zat gezellig op zijn schoot te knutselen. De man vertelde dat er plotseling een bestuurslid naast hem stond dat hem verbood een kind op schoot te nemen. Ook mocht hij niet meer 'kopje-rol-over' spelen, want dan zou hij de kinderen veiligheidshalve moeten aaraken en dit was verboden. [...] Bij eens verder doorvragen vernam ik dit ook van andere jeugdwerkers, ook die in de naschoolse kinderopvang. [...]
Een pianoleraar raakte de vingers van een leerling aan voor de juiste vingerzetting .... Foei! ... Een schipper verhindert dat er een jongere omvalt op het deinende schip ... Foei! ... [...]
Angst voor intimiteit ... én verwarring tussen liefdevol of functioneel aanraken en seksualiteit. Overal seks in zien, ook waar het niet is. [...] Functioneel aanraken is geen seks.[... ...]
Onze cultuur, onze eigen opvoeding, bepaalde theorieën over kind en opvoeding en onze taal zitten ons hierbij dwars; we hebben de stroom tegen. Misschien zijn we, ter wille van de kinderen die onze warmte zo behoeven, sterk en moedig genoeg om behoedzaam, doch ook krachtig tegen die stroom in te zwemmen.
Citaten uit: Koelewijn, Jannetje
Agressie bij jongens is bij meisjes angst - Hoe help je delinquente jongeren?
Interview met Lucres Nauta, hoogleraar kinder- en jeugdpsychiatrie.
In: NRC 24 juli 2023.
... met kort commentaar en een toevoeging:
Er is een factor bijgekomen die niet is aangeboren, maar die maatschappelijk wordt aangereikt, of zeg maar: wordt opgedrongen, ....
door Frans Gieles
Lucres Nauta:
"De ene jongere heeft een grotere aangeboren biologische kwetsbaarheid dan de andere."
"Eigenlijk ken ik geen jongens die alleen maar agressieve rotzakken zijn."
"Agressieve jongens en angstige meisjes lijken biologisch op elkaar"
[...] "Psychiaters en onderzoekers zien delinquent gedrag – stelen, vernielen, liegen en bedriegen, geweld plegen – nu als het resultaat van sociale én psychologische én biologische factoren."
Gieles:
"... die de mentale ontwikkeling, dus ook de concentratie en de zelfbeheersing, beduidend hindert, namelijk het overmatig kijken op hun mobieltjes en andere schermen, dus een overvloed aan vaak niet relevante informatie die verwerkt zou moeten worden, maar die zich alleen maar hinderlijk opstapelt en de werking van het brein belemmert."
Juni 2022
de Bruin, Ellen: Bibliotheek/repressie_slecht.html.
Als de groepleiders goed zijn, kunnen jongeren beter uit de gevangenis komen dan ze erin gingen. Dat concludeert Peter van der Helm in zijn proefschrift. NRC 5 juli 2011
Zie hieronder bij Helm, Peter van der ...
Het goede nieuws is dat er ten minste iets werkt, vertelt Van der Helm: het creëren van een ‘open leefklimaat’ binnen de groep. Dat wil zeggen: een sfeer waarin jongeren zich gesteund voelen door hun groepsleider, het idee hebben dat ze zelf iets leren, niet onderdrukt worden door allerlei regels en elkaar kunnen vertrouwen.
Helm, Peter van der: Fitst do no Harm. Living group climate in secure juvelile correctional institutions. Proefschrift, VU Amsterdam, 2011: Nederlandse samenvatting.
[... ...] Om belangrijke doelstellingen als opvoeding, behandeling en rehabilitatie te realiseren is het van groot belang dat er een ‘open’ sociaal therapeutisch behandelklimaat wordt gecreëerd.[...]
Een dergelijk open leefklimaat zal moeten bestaan uit voldoende ondersteuning van de pedagogisch medewerkers, voldoende groeimogelijkheden bij jongeren, zo min mogelijk repressie en een goede onderlinge atmosfeer. [...]
Hiervoor is waarschijnlijk een paradigmawisseling nodig, waarbij het huidige paradigma van ‘opvoeding en controle binnen’ vervangen moet worden door ‘opvoeding gericht op buiten’, om met de samenleving een toekomstperspectief te creëren voor de onder haar verantwoordelijkheid gestelde jongeren.
2021
Gieles, Dr Frans E.J. Het groepsklimaat in de (snel wisselende) leefgroep.
Interview met Frans Gieles, 2021.
[...] Welke manieren zijn er om het groepsklimaat in snel veranderende groepen te bevorderen?
-
Wees er, en wel in de groep, niet in de leidingkamer of in een spreekkamertje er naast.
-
Sleutelbegrippen zijn zorg (onvoorwaardelijk!) en contact, plus diversiteit (ook in het team), je mag zijn wie je bent; niet ‘structuur’, ‘regels’, ‘rust’ of ‘houvast’, eerder aan een levendige dynamiek. Het is geen bejaardentehuis, het zijn kinderen/jongeren en zij mogen dit ook zijn.
-
Contact met het hele kind, inclusief de schaduwkant.
-
Er zijn wel grenzen, dus codes en logische regels, maar er is binnen die grenzen juist veel ruimte, meer dan in de normale opvoeding gebruikelijk is. De grenzen zijn niet van beton: er is altijd een marge mogelijk. Juist in die marges ontwikkelt zich het contact, dat per definitie individueel is.
Maart 2020
Gieles, Frans E. J., Haastige spoed doet onderzoek geen goed.
Commentaar op: Gerapporteerde problemen van slachtoffers van seksueel
misbruik in de kindertijd; een meta-review; M. H. Nagtegaal, WODC 2012.
Dit rapport van het WODC is geen zelf verricht nieuw onderzoek, maar een
beperkt overzicht van een beperkt deel van de literatuur. [.... ... ...]
Conclusie
[...] Binnen de gekozen vraagstelling, definitie en methodiek is dit onderzoek correct.
Er zijn echter ook beperkingen en die zijn ernstig – te ernstig, vind ik. [...]
De vraagstelling laat essentiële vragen onbesproken en de definitie heeft meer weg van
een moreel oordeel vooraf dan van een objectief-neutrale omschrijving.
Deze beperkingen komen voort uit een andere beperking: het is in feite een in
haast geschreven ambtelijk stuk in opdracht van de politiek omdat er een
rechtszaak aan komt die de minister graag wil winnen.
Augustus 2017
Gieles, F.E.J., Vergeet de vier procent - Onthoud de één procent, augustus 2017
Nu en dan en her en der heb ik beweerd dat uit het onderzoek van Rind c.s. zou blijken dat blijvende schade na een seksueel contact in de kindertijd slechts in vier procent van de gevallen optrad, en dan nog alleen bij meisjes en dan alleen na incest of dwang. Dit klopt bij nader inzien niet.
Hier kwam ik tot mijn schrik achter toen iemand beweerde dat dit één procent was. Bij mijn tekst om dit te corrigeren in 4% wilde ik een link zetten naar dit getal in Rind's onderzoek. Die 4% bleek niet te vinden te zijn!
Wel komt de 1% voor in Rind's meta-analyse, maar deze betekent daar iets heel anders.
Uitleg ... Adders onder het gras ... Beschouwing ...
Juni 2016
Gieles, Dr Frans E.J.; Enge dromen ... en enge therapie - dit kan toch beter? Mei 2016
In Trouw van 18 maart 2016 vertelt Iris Pronk in de rubriek "het
consult" over een meisje van negen jaar dat nachtmerries heeft of
had. Het meisje "zinkt in haar dromen weg in een moeras. Ook dwaalt
zij soms door een vreemde school vol vijandige, gemaskerde
kinderen." Dit is eng en de moeder vraagt consult aan. [...]
Het is maar te hopen dat de moeder geen consult heeft gevraagd bij [...] een gedrags-therapeut, maar bij een echte psycho-therapeut.
Een gedrags-therapeut ziet de enge dromen slechts,
louter en alleen als ongewenst gedrag, dat via een leerproces
veranderd moet worden in, vervangen moet worden door gewenst gedrag. Hierbij
is enige mate van dwang onontbeerlijk. Het meisje moet ...
[...]
Hier krijg ik een nachtmerrie van. [...]
Een psychotherapeut vraagt het meisje eerst haar verhaal, haar
dromen, te vertellen, dus niet slechts deze zich voor te
stellen, nee, ze te delen met een medemens.
Mei 2016
Gieles, Frans E. J.; Geest van Wijsheid, Geest van Raad ... Aller dingen zuiv're maat
- Bij het feest van Pinksteren, 2016
- en eerder: samengesteld uit parochie-blogs van de laatste jaren.
Het verhaal - De vlammen - De talen - De moed ... en een addertje onder
het gras: Hebben we het hier over een Hij of een Zij? Oorspronkelijk over
een vrouw, maar ja, de kerkvaders ... Scheiding van Oost en West over
één woordje (filioque) ... Wie troost er? Gaan wij nu eens
maat houden?
Gieles, Frans E.J., Pasen
en dimensies; Parochie-blog, Pasen 2012
Meteen na de Paasvieringen komen de discussies los: Is dit nu echt zo
gebeurd, die opstanding? De meeste gesprekken hierover komen tot een
conclusie als de volgende, nu door mij geformuleerd: Maak onderscheid
tussen
| de aardse mens Jezus, geboren te Nazareth - die sterft als mens, en |
| de geest genaamd Christus, geboren uit de Vader en onsterfelijk. |
De mens Jezus van Nazareth heeft tijdens zijn leven, gaandeweg steeds
meer, ruimte gegeven aan de Christusgeest. De eerste stierf - door de wil
van de aardse machthebbers, de tweede is onsterfelijk. [...]
Zelf gebruik ik het begrip dimensies.
Gieles, Frans E. J. ; De Lijdensweek en Pasen; Parochie-blog, Pasen 2014
Elk jaar bezorgde de Lijdensweek en Pasen mij, Frans van de Broederenkerk,
weer problemen. In de tuin van Getsemane bidt Jezus in doodsnood; hij
weet kennelijk wat er staat te gebeuren. Hij zegt, kort gezegd,
"Niet mijn wil, maar Uw wil geschiede". Dit is mooi en het
navolgen waard, maar ... Was dit lijden nu de wil van God?
Wilde God een zoenoffer, zijn zoon gemarteld en gedood, om mens en
God te verzoenen na alle zonden van de mensen sinds Adam? Was God boos?
Wilde Hij per se een offer? Verzoening? Moest Zijn Zoon zich hiervoor
opofferen? Is Christus gemarteld en gestorven voor en vanwege onze
zonden, zoals ons is geleerd?
In zo'n wraakzuchtige God kan ik niet geloven. Ik zoek naar een
andere interpretatie.
Gieles, Frans E. J.; Palmzondag
en Pasen; Parochie-blog 2015
Jezus komt op een geleende ezel de stad in. Naar verluidt, kwam De
Landvoogd, De Heerser, door een andere poort ook de stad in: te paard en
met een gewapend escorte. "Mijn koninkrijk is niet van deze
wereld", zegt hij later tegen dezelfde landvoogd. In onze tijd zou
hij op een geleende fiets komen.
Gieles, Frans E. J.; God
in het Spaans; parochie-blog, 2012
Het Spaans kent drie werkwoorden voor 'zijn'. Al hond uitlatend vroeg
ik me af of je inderdaad drie vormen van 'zijn' kunt onderscheiden.
Meteen dacht ik aan wat pastor Wil Boerkamp vaak zegt: "God bestaat
niet (zoals wij bestaan), God gebeurt."
Gieles, Frans E. J.; Spinoza
- God is ... één, eeuwig, noodzakelijk -
Nieuw handschrift gevonden, nieuwe vertaling van de Ethica;
parochie-blog, 2013
Beroemd is zijn uitspraak "Deus sive Natura": "God
oftewel de Natuur", ook te zeggen als "Deus sive substantia":
"God oftewel Het Bestaande." Dit woord substantia, substantie,
vraagt even bespreking, wat ertoe leidt om het ook nog even over dat
"Eén" te hebben.
April 2016
Qur'an: Maria als Mirjam of Marjam in de Qur'an
April 2015
Fitna the moovie -
Acht vragen en antwoorden - Over de film van WildersFrans E.J. Gieles - 30 maart 2008
1. Is de Qur'an inherent gewelddadig?
2. Is de islam inherent gewelddadig?
3. Is de profeet Mohammed inherent gewelddadig?
4. Vertaalt Fitna correct?
5. Wat doet de film?
6. Hoe zit het met die Qur'an verzen?
7. Hoe zit het met die "apen en varkens"?
8. Wat doen wij?
Occidentalisme
- Samenvattende bespreking van het boek “Occidentalism; The West in the Eyes of its Ennemies”
van Ian Buruma & Avishai Margalit; The Penguin Press, New York 2004
- door Dr Frans E J Gieles
Occidentalisme is het de-humaniserende beeld van het Westen, aangetroffen in het Oosten; het is het spiegelbeeld van het Oriëntalisme, het Westelijke beeld van het Oosten als ‘Rare jongens daar, die Oosterlingen’. De inhoud van het occidentalisme heeft zijn historische wortels … in het Westen, van waaruit het naar het Oosten is verspreid. Het wortelt in de zelfkritiek van het Westen op het kapitalisme en het materialisme, vooral dat in de VS, vanaf Marx en al eerder.
De jihad in de Qur'an
- De heilige oorlog in het heilige boek - Dr Frans E J Gieles, maart 2015
Deze beschouwing is geschreven naar aanleiding van het ontstaan van de
Islamitische Staat in 2014 en 2015. Er is gekozen voor een beperking,
namelijk tot die van de Qur'an als bron van religie en ideologie. Deze
bron heeft hier bij mij in huis de vorm aangenomen van meerdere
Qur'an-versies,
talen en vertalingen, goeddeels vol met markeringen, aantekeningen in de
kantlijn, meerdere boeken en artikelen en tal van door mijzelf gemaakte
aantekeningen en lijsten.
Conclusie: De IS-theologie baseert zich op
de islam, maar is niet qur'anisch, dus niet correct islamitisch.
De
Islamitische Staat - Deel 1: Geschiedenis en achtergrond - De
Europese wortels (besproken) en de theologie (bestreden) - Frans E J
Gieles - april 2015
Om dit moderne en zeer actuele verschijnsel
te duiden moeten wij de geschiedenis induiken: Het oorspronkelijke
kalifaat, de geschiedenis ervan; het Ottomaanse Rijk, de val en het
gevolg daarvan.
Ook voor wat we nu zien als 'Oost tegen West' vergt een duik in de
geschiedenis: het Oriëntalisme en het Occidentalisme.
Van cruciaal belang is ook de theologie in de islam - pardon: in de
vele stromingen binnen de islam, waarvan het Salafisme nu vooral de
aandacht verdient omdat de IS juist deze stroming aanhangt. Deze in
feite zeer moderne stroming vraagt om een theologisch tegenwicht, dat
ook al gegeven is en dat hier besproken en aangevuld wordt.
Gülen, Fethullah M., De
noodzaak van een interreligieuze dialoog, vanuit
moslims bezien -
Oorspronkelijk verschenen in The Fountain, Turkije,
11 januari 200; aangeboden aan het Parlement voor de Wereldreligies
in 1999. Nu opgenomen in: M. Fethullah Gülen, Verhandelingen
- Perspectieven - Meningen; Stichting Islam & Dialoog, Rotterdam
2007.
Vertaling: Stichting Islam & Dialoog & F.E.J.
Gieles.
[...] Christenen, joden en anderen kunnen tijdens een
dialoog op interne problemen stuiten. Ik wil graag een beknopt
overzicht geven van enkele van de redenen waarom moslims moeite hebben
met het tot stand brengen van de dialoog. Dezelfde redenen zijn
verantwoordelijk voor de huidige misverstanden over de Islam. [...]
Veel moslims hebben de neiging om het Westen te
wantrouwen. Zij geloven dat het beleid van de westerse politiek
gericht is op het verzwakken van de macht van de moslims. [...]
Interreligieuze dialoog is vandaag de dag een
noodzaak. [...]
Zij die de wereld willen hervormen moeten eerst
zichzelf hervormen. Om anderen op het pad naar een betere wereld te
helpen moeten zij eerst hun eigen binnenwereld van haat, wrok en
jaloezie zuiveren en hun buitenwereld met deugden bekleden. [...]
Gülen, Fethullah M., De islam als religie van universele vrede. In: Idem: Verhandelingen - Perspectieven -
Meningen; Stichting Islam en Dialoog, Rotterdam 2007.
"Vredelievendheid was als een geheime sleutel in de handen van de Profeet, waarmee hij de harten wist te openen van een verhard en ruw volk, waarvan niemand gedacht had dat dit ooit zou kunnen.
[...] Gods Boodschapper predikte de islam, de religie van universele vrede. Toch noemen enkele vermeende mensenkenners de islam ‘een religie van het zwaard’. Dit is apert onwaar."
Gülen, Fethulah M., De Jihad met zijn kleinere en grotere varianten of aspecten
- In: Idem: Verhandelingen - Perspectieven -
Meningen; Stichting Islam & Dialoog, Rotterdam 2007.
"Jihad stamt van de wortel JHD en betekent: ‘al zijn krachten inspannen’ alsook ‘met alle macht en kracht naar een doel streven en elke moeilijkheid weerstaan’.
Jihad kreeg een aparte betekenis met de komst van de islam: ‘zich inspannen voor Gods zaak’. Dit is de huidige betekenis ervan. Die inspanning vindt op twee manieren plaats: innerlijk en uiterlijk.
|
De innerlijke inspanning richt zich erop het eigen wezenlijke ‘zelf’ of ‘ik’ te bereiken. |
|
De uiterlijke inspanning richt zich erop een ander in staat te stellen zijn ware ik te bereiken. |
De eerstgenoemde [de innerlijke] is ‘de grote jihad’, de tweede [de uiterlijke] is ‘de kleine
jihad’."
Participeren
door vrome moslims - verdacht! - De Gülen-beweging ten onrechte
in diskrediet - 7 januari 2015 [externe link]
De
organisatie van de Gülen-beweging is niet ondoorzichtig, er is
geen organisatie. Er is geen bestuur, geen voorzitter, er zijn geen
gezagslijnen, geen penningmeester, er zijn geen leden: het is geen organisatie
maar een beweging. Er zijn alleen losse organisaties die
onafhankelijk van elkaar werken.
November 2014
"En het eeuwige licht verlichte hen"
- Frans Gieles, Allerzielen 2014
‘Wie gelooft, heeft eeuwig leven. Hij is al van de dood overgegaan naar het leven’ zegt Jezus in het evangelie van Johannes (5,24). [...] Dan leef je echt, eeuwig, nu al ...
[...]
De eeuwigheid is een dimensie die onze aardse dimensie te boven gaat. Dat gaat 'onze pet te boven'. We kunnen er niet meer dan nu en dan een glimp van opvangen. Toch is die dimensie al in ons aanwezig.
Augustus 2014
Aan
Gieles,
Frans, Geaardheid
of zelfbeheersing? Dick Swaab over hersenen en pedofilie; september 2011
-
is toegevoegd: een Intermezzo over autisme en een PS over
hormonen (dd 2014)
Iets later zijn hier nog drie figuren uit Feierman's boek
toegevoegd.
Juli 2014
Gieles, Frans
E. J. (vertaler & samenvatter):
Denkfout over denkfouten? Een samenvattende bespreking van het artikel
| A functional attribution error? Rethinking cognitive distortions
Maruna, Shadd & Mann, Ruth E.
Legal and Criminological Psychology, # 6, 2011, pp 155 - 177 |
Wie te maken krijgt met de zogeheten 'behandeling van zedenplegers'
krijgt te maken met het begrip 'denkfout(en)'. [...]
Wie vooraf psychologisch/psychiatrisch onderzocht wordt en daarbij zulke
gedachten heeft geuit ("Vertelt u vooral vrijuit alles wat u
denkt!") krijgt in het rapport te lezen dat hij/zij lijdt aan een cognitieve
stoornis, waarvoor behandeling uiteraard dringend nodig is, welke
stoornis dan ook vaak het uitgangspunt van de behandeling is. [...]
De schrijvers van het hier besproken artikel kritiseren het gebruik van
dit begrip cognitive distortion, alias cognitieve stoornis
dan wel denkfout; het begrip zelf dus, dus ook het gebruik ervan:
Het begrip cognitieve stoornis wordt sinds twintig jaar
gekoesterd in de literatuur over daderbehandeling, maar de definities
van dit begrip zijn allerminst duidelijk. Het is een 'containerbegrip'
geworden ... [...]
Sterker nog, het aanwijzen van denkfouten als veroorzakers van
delicten kan zelf wel eens een denkfout zijn. [...]
Zoals altijd het geval is, concluderen ook wij dat er meer onderzoek
nodig is. Dit toekomstige onderzoek zal dan echter wel plaats moeten
vinden met een meer open en waarheidzoekende blik op wat de daders hier
zelf over te zeggen hebben, teneinde de daders niet langer op te zadelen
met een misplaatst label, zoals dat van een cognitieve stoornis.
December 2013
De dood en de opstanding
- Kijken met het hart - Door Seydâ Muhammad Konyevi - Oorspronkelijke titel: Ölüm ve Kıyamete Bakış
- Uitgever: Rayhani Yayınevi, Istanbul, 2004 - Vertaling: Dr Frans Gieles, Deventer
Deze teksten stammen uit een vroegere tijd en cultuur, een cultuur van reizende stammen, bedoeïenen met de taal van het gesproken woord, dat van de verhalenverteller ’s avonds bij het kampvuur. Teksten waren zeldzaam en lezen kon er maar een enkeling. Je krijgt dan een taalgebruik dat we ‘retoriek’ noemen: zeg het maar eens even flink duidelijk zodat de mensen onder de indruk zijn, goed luisteren en het niet meer vergeten.
Na het vertalen van dat hoofdstuk over de hel vroeg ik zo links en rechts eens aan de mij bekende moslims en moslima’s: “Geloven jullie dit nu ook letterlijk zo?” Het antwoord kwam meteen: “Welnee! Niemand van ons neemt dit nu nog letterlijk! Het gaat erom dat je weet dat het kwaad zichzelf straft en dat goed doen zichzelf beloont, ook al hier op aarde.”
De lezer mag gevraagd worden om zo dit boek, vooral de citaten erin, te lezen: als een historisch document uit een tijd, gebied en taal waarin men de dingen anders zei dan wij hier en nu doen, maar wel een document met inhoud en betekenis die ook nu nog voor ons van waarde is.
De kunst is om die blijvende betekenis te ontdekken achter het verhaal van die ‘duizend jaren’, die slangen en schorpioenen en de gouden muren van de hemel. Het gaat hier om goed en kwaad: vermijd het kwade en streef naar het goede, daar is iedereen mee gebaat. Religie kan je daarbij helpen.
Dr Frans E J Gieles, vertaler.
November 2013
Wat gebeurt er na de dood? - 3 -
Frans Gieles - Uitwerking van een voordracht in kerkelijk verband naar aanleiding
van Allerzielen 2013
Kreeg ik vorig jaar een dik boek over het boeddhisme met mijn
verjaardag van mijn dochter cadeau, gevolgd door mijn aanschaf van het
Tibetaanse Dodenboek - zie deel 2,
nu was het Egyptische Dodenboek mijn cadeau. Op dus naar het oude
Egypte. Maar voordien maken we een snelle reis. We gaan nog even terug
naar het boeddhisme, wippen dan even aan bij de islam en het oude
Griekenland, om dan over te steken naar het oude Egypte.
Oktober 2013
Gieles, Frans E. J., Moeten
we elkaar gaat haten?
Uitwerking van een kerkelijke blog, oktober 2013
Bij het evangelie van zondag 8 september 2013 stagneerde ik even bij
de zin: "Als iemand naar mij toekomt die zijn vader en moeder, zijn
vrouw en kinderen, zijn broers en zusters, ja zelfs zijn eigen leven
niet haat, kan hij mijn leerling niet zijn." - Lucas 14:26.
[...] in een oude Hermetische tekst [...]
[...] ook in het Evangelie van Thomas [...] komt deze tekst voor [...]
Juli 2013
Nicolaï, Drs N. J., De
consequenties van seksueel misbruik van minderjarigen - in: Commissie Deetman: Rapport 2011:
Seksueel misbruik van minderjarigen in de Rooms-katholieke kerk - Wim
Deetman, Nel Drayer, Pieter Kalbfleish, Harald Merckelbacu, Marit Monteiro & Gerard de Vries - Balans, 2011
- Deel 2, Hoofdstuk 10
Seksueel misbruik wordt in dit
essay conform het wetenschappelijke en juridische gebruik gedefinieerd als ‘seksueel
contact van een volwassene met een kind onder de zestien, waarbij het kind
het contact niet kan weigeren en waarbij de volwassene overwicht, macht of
controle heeft. Het doel van het seksuele contact is de bevrediging van de
volwassene.’ Er is dus geen expliciete in- of toestemming van het
kind. [... ... ...]
Het onderzoek naar de late gevolgen van seksueel misbruik kent drie fasen.
[... ... ...]
De laatste tien jaar wordt ook veel onderzoek gedaan naar wat de
centrale factor wordt genoemd in de uitkomst: de verstoringen van de
stressregulatie door ernstig (...) misbruik. [...]
Er is de laatste jaren wetenschappelijke consensus dat seksueel misbruik
in de kinderjaren schadelijk is voor de geestelijke en lichamelijke
gezondheid, in het bijzonder voor de emotionele gehechtheid en de
seksualiteit, ook al zijn de gevolgen op het eerste gezicht niet
herkenbaar. Ze zijn te vergelijken met een tijdbom die afgaat
zodra in de volwassenheid de impact van het gebeurde betekenis krijgt.
[...]
April 2013
Wat
gebeurt er na de dood? - Vervolg - Blog in kerkelijk verband,
Goede Vrijdag 2013
De vraag kwam op na Allerzielen en komt weer terug bij Goede Vrijdag
en Pasen. Intussen las ik een dik boek over het boeddhisme:
Het Tibetaanse boek van leven en sterven [...] Het boek geeft uitleg bij
het meest klassieke boek over dit onderwerp - dat ik nu dus lees: Het
Tibetaanse Dodenboek [...]. Dit eeuwen-oude boek beschrijft wat er
gebeurt na de dood: tussen het sterven en de volgende wedergeboorte.
December 2012
Gieles, Frans E. J., God
is ... als een zachte bries ... die je in jezelf kunt horen als je
stil bent - Blog in kerkelijk verband, 5 december 2012, hier in
aangepaste en iets uitgebreide versie.
"God bestaat niet, hij gebeurt;
Hij bestaat niet zoals wij bestaan" zegt pastor Wil Boerkamp
vaak, iets waar ik verder over nadacht.
[... ... ...]
Al met al, toch liever die zachte bries als godsbeeld, vooral omdat je
daarvoor niet, zoals Elia, naar een grot in een woestijn ver weg hoeft
te gaan. God is al in je aanwezig, iets wat het islamitische
soefisme ook zegt. Je kunt Hem horen als je maar stil bent.
November 2012
Wat gebeurt er na de dood?
Korte voordracht n.a.v. Allerzielen 2012 in de Broederenkerk
te Deventer
... hier iets uitgebreider en met een literatuurlijst
... door Frans Gieles
Een vraag die de mens zich in alle tijden en culturen heeft gesteld.
Ik heb een groot en dik boek over mythen, waarin een hoofdstuk aan deze vraag is gewijd. Alle culturen hebben er wel een verhaal over, waarbij vooral de overeenkomsten opvallen, in het bijzonder de overtuiging dat er een leven na de dood is en dat daaraan een oordeel vooraf gaat.
Juni 2012
Motzki, Harald, Leven met andersdenkenden; ZemZem # 9l, 20l2
- 'Joden en christenen onder islamitische heerschappij: ficties en
feiten.'
Sinds het bestaan van de mensheid heeft
de ontmoeting van verschillende groepen problemen veroorzaakt. De leden
van de ene groep kunnen de andere als vreemdelingen beschouwen met wie
ze niets te maken willen hebben, of zelfs als vijanden tegen wie zij
zich moeten beschermen. Maar het samenleven van verschillende
groepen kan ook leiden tot pogingen om spanningen te vermijden en tot
een vreedzame co-existentie te komen.
Ik heb ter illustratie drie groepen als voorbeeld gekozen waarbij religie als
afgrenzend kenmerk een belangrijke rol speelt:
| Joden, |
| christenen en |
| moslims |
in de vroege periode van hun geschiedenis.
Mei 2012
Een
sociaal netwerk is het enige wat helpt tegen pedofiele neiging; Asha
ten Broeke, column, Trouw 20 maart 2012
"Een sociaal netwerk om iemand heen spinnen, is tot op heden de enige
echt effectieve manier gebleken ..."
April 2012
Zorg voor de
medemens, hadith en evangelie en Mani, Frans Gieles, 2012
Een hadith (meervoud ahadith) is een uitspraak of beschreven daad van de profeet Mohammed, vrede zij hem. Een daarvan komt opmerkelijk overeen met het evangelie. Zo
ook een tekst van Mani.
|
De laatste tekst is er in mei aan toegevoegd. |
Maart 2012
Angst voor herhaling -
Alternatieven voor agressie en zondebokvorming - Korte lezing bij Movies that Matter, Amsterdam, 21 maart 2012.
De Frans E J Gieles, forensisch orthopedagoog, sinds dertig jaar
vrijwilliger (NVSH) bij het helpen van mensen met pedofiele gevoelens.
Wat bewoog de dorpsbewoners? Angst voor herhaling van het misdrijf van
Karl. Is dit reëel? Bestaan er cijfers over herhaling alias
recidive? Ja. [...]
Al deze cijfers staan voor niet toegestane seksuele contacten met
kinderen. Op zich vallen ze nog wel mee, maar elk geval is er natuurlijk
een teveel. Ze zijn dan ook wel aanleiding tot zorg, maar niet tot
paniek - op zijn minst geen aanleiding om mensen aan te vallen en uit de
gemeenschap te bannen. Door dit wel te doen, vergoot je de boosheid en
de stress, en verhoog je dus juist het risico van herhaling dat je wilt
vermijden.
De cijfers geven eerder aanleiding tot het zoeken naar andere methoden.
De verzoeningsleer
Frans Gieles, 6 maart 2012, Voordracht, Broederenkerk, Heilige
Lebuinus Parochie, Deventer.
God heeft geen verzoening nodig, dus de mens ook niet, hooguit met zichzelf, zijn diepere ik. Wat de mens nodig heeft, is een correctie, een terugkeer naar God.
[...]
God heeft al helemaal geen dode zoon nodig als verzoeningsoffer. God kent geen wraak, Hij wil dat we leven. God is
liefde ...
14 december 2010:
Het
Offerfeest |
Kurban
bayramı |
Lezing, 14 december 2010,
Diyanet moskee Deventer |
Konferans, 14 Aralık
2010,
Diyanet/Merkez Cami'i Deventer |
Dr Frans E J Gieles |
Wie alleen gelooft dat de mens zich slechts een beeld van
God maakt, zegt dat de mens hier tot een ander godsbeeld is
gekomen, een mildere god. |
Inandar insan sadece tanrı imajisi yabdığar,
diyor: Su anda sonra diğer bir tanrı imajisi yapmış,
tanrı daha ilimli. |
De historische Jezus
- Lezing op 13 januari 2009 op de Thema-avond "Jezus en İsa",
Raad voor Levensbeschouwing, Deventer - Dr Frans E J Gieles
[ ...] De cultuur van toen en daar was een cultuur van mondelinge overdracht in de vorm van verhalen die in de Oosterse cultuur altijd een beetje aangedikt werden. Het was geen cultuur van rationele theologen maar van verhalenvertellers.
[...]
God is liefdevol, zegt Jezus (en Mohammed) en die liefde wordt werkelijkheid als de mensen
elkaar gaan liefhebben en helpen [...]
Wel wil ik nog even zeggen dat die ethiek van Jezus mij aanspreekt en dat ik mijn best doe om volgens die ethiek te leven. Niet de dogma’s maar juist die ethiek laat mij christen zijn en blijven.
Emrullah Erdem, İsa Qurán'da
- Jezus in de Qur'an
Thema-avond 'Jezus en İsa', Raad voor
Levensbeschouwing,
Deventer, 13 januari 2009
Februari 2012
Gieles, Frans E. J., Ook
zo? Over ‘behandeling’ van gevoelens en meer, februari 2012
De ophef en discussie, tot en met Kamervragen, over de ‘behandeling’ van
christelijke homo’s zal niemand ontgaan zijn. Ik zal niet de enige zijn die
meteen dacht aan de ‘behandeling’ van mensen met pedofiele gevoelens of
daden. [...]
Tijd voor vragen: Diagnose? Behandeling? Hulpverlening? Cijfers? Conclusie? Wat
te doen? Maar eerst deze: Geaardheid?
[... ... ... ... ...]
De vreemde tegenstelling …
|
Onderdrukking van gevoelens van homo’s is ‘onwetenschappelijke
kwakzalverij’. |
|
Idem van pedo’s is een ‘wetenschappelijk
verantwoorde techniek’. … |
... lost zich dan ook op: [....].
Kinderen,
die wil je toch geen kwaad doen!
Vereniging Martijn, Advies aan de leden, februari
2012
De staart van een lange
takshond - Een lange discussie over ethiek, Dr Frans E J Gieles,
februari 2012
De Vereniging Martijn besloot in mei 2011 tot het instellen van een
Commissie Ethiek. Ethiek gaat over de vraag wat goed en slecht is, dus
over waarden, normen en richtlijnen. [...]
In dit artikel wil ik het gegeven advies in een breder kader plaatsen,
namelijk in de discussie die sinds de jaren ’90 heeft plaatsgevonden in
Nederland en ver daarbuiten. De commissie geeft geen revolutionair nieuw
advies, maar sluit zich aan bij een langlopende discussie, als de staart
van een lange takshond.
Daaruit blijkt dat, als men mensen met pedofiele gevoelens maar de
gelegenheid geeft om serieus met elkaar te spreken, er helemaal geen ‘vunzige
voorstellen’ te voorschijn komen, maar een heuse ethiek, zelfs een
beetje ‘strenge’ ethiek.
Januari 2012
|
(1) De website is opnieuw ingedeeld en beter leesbaar
gemaakt. |
|
(2) Omdat de Raad voor Levensbeschouwing in Deventer is
opgeheven, zijn de daar geplaatste achtergrondartikelen nu hier geplaatst. |
Geschreven:
Gieles, Dr Frans E J, Twee open brieven van moslimgeleerden
Bron: Begrip, dubbelnummer 33, 4 & 5, 2008 (Postbus 13049,
3507 LA Utrecht)
De brief [van de 138] heet, vertaald, "Een gemeenschappelijk woord".
Deze titel verwijst naar een vers in de Qur'an waarin de gelovigen tot
zoiets worden aangespoord. Men doelt op agreement, op comming
to terms. Ook deze brief kiest 'de twee voornaamste geboden' als
basis: liefde voor God en voor de naaste.
"Laat onze verschillen dus geen haat en onenigheid
veroorzaken. Laten we met elkaar slechts wedijveren in oprechtheid en
goede werken."
Gieles, Frans E J, De Abrahamitische trialoog in Nederland,
2008.
In Nederland zijn er al enkele jaren
bijeenkomsten rond de figuur van Abraham alias Ibrahim. Deze is de
stamvader van het jodendom, het christendom en de islam, dus een
geschikte basis om eens met elkaar te gaan praten. Omdat het hier om de drie
monotheïstische godsdiensten gaat noemt met dit geen dialoog,
maar trialoog. Deze bijeenkomsten lopen altijd vreedzaam en goed
en er is alle reden om ze voort te zetten. Het is een voorbeeld van een
goed lopende dialoog, in dit geval zelfs trialoog.
Er zitten wel en paar addertjes onder het vredige Arbrahamitische gras.
Gieles, Frans E J; ZemZem 3/2007, De
koran
bestaat niet; Bulaaq, Boekbespreking
Dit nummer bespreekt de veelzijdigheid
van de interpretaties van de koran: "de koran is een
supermarkt". Het is maar net wat je er uit haalt en wat je daarmee
doet. Vooral de modernere interpretaties worden hierin belicht.
Gieles, Frans E J, Boekbespreking
van:
Brandsma, Bert, De hel, dat is de
ander; Het verschil in denken van moslims en
niet-moslims; Veen Magazines Diemen, 2006
Het boeiendst zijn de drie
hoofdstukken waarin hij de verschillen tussen de homo islamiticus
en de homo secularis uiteenzet: de verschillen in manieren van
denken uit de ondertitel van het boek.
Vertaald:
Gülen, Fethullah M., De
noodzaak van een interreligieuze dialoog, vanuit
moslims bezien
|
Oorspronkelijk verschenen in The Fountain, Turkije,
11 januari 200; |
|
aangeboden aan het Parlement voor de Wereldreligies in
1999. |
|
Nu opgenomen in: M. Fethullah Gülen, Verhandelingen -
Perspectieven - Meningen; Stichting Islam & Dialoog, Rotterdam
2007. |
|
Vertaling: Stichting Islam & Dialoog & F.E.J.
Gieles. |
Gelezen:
Bouddouft, Said; Allah waakt zelf wel over islam;
Moslims moeten juist werken aan een
westerse manier van geloven.
Moslims verspillen hun energie, vindt
Said Bouddouft. Ze hoeven de islam niet te beschermen tegen individuen,
maar ze moeten een westerse uitingsvorm ontwikkelen.
Bouman, Bernard; Turkije onderzoekt hadith op merites; Turkse hoogleraar Yeprem kijkt kritisch
naar overleveringen rond de profeet Mohammed; NRC Handelsblad 2 juli
2008
Turkije onderwerpt de overleveringen
rond de profeet Mohammed aan een tekstkritisch onderzoek. Teksten die
negatief zijn over vrouwen, horen per definitie niet thuis in de hadith.
Donner, Piet Hein; De
islam blijft, en hoort erbij; lezing, 9 september 2008
Het is tijd om te aanvaarden dat de
islam hier één van de godsdiensten is. Nederland met religieuze
verschillen en tegenstellingen niet afwijzen, maar er meer mee leren
omgaan. [...]
De essentie van samenleven is niet dat we min of meer gelijk worden,
maar dat we bij alle verscheidenheid meer hebben dat ons bindt, dat we
verstandig weten om te gaan met onze verschillen en onze conflicten
weten op te lossen. [...]
Een eerste voorwaarde daarbij is de aanvaarding we bijvoorbeeld de islam
hier blijvend een van de godsdiensten is. [...]
[Het gaat om] de wijze waarop we met verschillen omgaan.
Over Gülen
Over Gürkan
Çelik
Universiteit van Tilburg, Proefschrift
verdedigt omstreden Turkse beweging; 18 december 2008
Vrede, dialoog en
democratie staan volgens Gürkan Çelik centraal in de
Gülen-beweging. De organisatie stimuleert integratie, stelt de
Tilburgse promovendus. Tv-programma Nova waarschuwde juist voor Gülen
als voedingsbodem voor radicalisering. De Turkse Gülenbeweging slaagt
erin om met dialoog en onderwijs radicalisering tegen te gaan.
Time Media Groep, Kabinet: onderzoek naar Gülen-beweging
niet nodig; 25 september 2008
Het kabinet heeft woensdag 17 september
duidelijk gemaakt dat onderzoek naar de Gülen-beweging en door de heer
Gülen geïnspireerde organisaties niet nodig is.
Het kabinet heeft geen aanwijzingen dat de Fethullah Gülen-beweging, of
door Fethullah Gülen geïnspireerde organisaties een voedingsbodem
vormen voor radicalisering.
Vorthoren, Marianne, Fethullah Gülen: Turkse voorvechter
van tolerantie; Opinieblad
VolZin, nr. 15 van 2008, 07 augustus 2008
Fethullah Gülen, een Turkse prediker
die in eigen land omstreden is omdat hij het seculiere karakter van
Turkije in gevaar zou brengen, krijgt langzaam maar zeker meer
bekendheid in Nederland.
Hij drukt zijn volgelingen op het hart
zich in woord en gedrag verre te houden van fanatisme en extremisme ...
Hij is zich de afgelopen decennia steeds meer gaan inzetten voor de
interculturele en interreligieuze dialoog.
Over Koning, Martijn de -
en diens onderzoek:
|
Kamerman, Sheila; Twee dagen serieus islamitisch, en dan
naar McDonalds; NRC 17 april 2008
De Koran geeft
Marokkaans-Nederlandse jongeren houvast, maar in de praktijk is het
slechts een van hun loyaliteiten.
Voor moslimjongeren is de islam een
onderdeel van hun identiteit. Maar hoe meer ze erop worden aangesproken,
hoe meer ze zich moslim voelen, zegt onderzoeker De Koning.
" Als je een jongen vraagt of hij vijf keer
per dag bidt, zegt hij ja. Omdat hij vindt dat hij dat zou moeten
doen. In praktijk gebeurt dat niet. De islam is één van hun
loyaliteiten. Zo maken ze vaak een pragmatische afweging."
|
|
Pietersen, Rob; Tussen
alle verleidingen zoeken naar vroomheid - Moslimjongeren zijn
voortdurend aan het schipperen; Trouw 17 april 2008 |
Antropoloog Martijn de Koning promoveert
vandaag op de Vrije Universiteit van Amsterdam op zijn onderzoek
’Zoeken naar een zuivere islam’, over de speurtocht van jongeren
naar vroomheid in een leven vol verleidingen.
"Voor deze jongeren is het voortdurend schipperen."
"In de praktijk prediken bijna al die zogenaamde radicale, enge
imams een gewone boodschap. Ze willen dat jongeren zichzelf ontwikkelen
tot voorbeeldige moslimburgers die zich keurig aan alle wetten houden.
Dat is de boodschap, niet alleen tijdens openbare lezingen, maar ook
tijdens lessen.”
Rorate.com, Ook moslima's vereren Maria en bezoeken Maria-heiligdommen, 22 juli 2008
Ook moslima's vereren Maria en bezoeken
Maria-heiligdommen. Vaak hebben katholieken en moslims dezelfde
beweegredenen om Maria op te zoeken. Terwijl ‘het christendom' en
‘de islam' steeds vaker tegenover elkaar lijken te staan, hebben deze
Maria-vereersters weinig problemen met het delen van hun heilige. Dat blijkt uit onderzoek van
antropologen Willy Jansen (hoogleraar Gender Studies aan de Radboud
Universiteit Nijmegen) en Meike Kühl (MA-student aan de Universiteit
Utrecht).
Trouw, De meeste moslims willen stemrecht en
werk voor vrouwen; 20 mei 2008
Moslims uit bijna alle landen blijken
veel liberaler te zijn dan vaak wordt aangenomen. Zo komen ze in het
Gallup-rapport naar voren als voorstanders van het opnemen van vrijheid
van meningsuiting als recht in de grondwet.Politieke vrijheid is volgens
hen een van de bewonderenswaardige verworvenheden van het Westen.
Democratie en religieuze principes kunnen volgens de respondenten prima
samengaan.
Trouw, Moslim, christen en atheïst hechten
aan dezelfde deugden; 29 mei 2008
Deugden zijn niet aan een religie
gekoppeld, blijkt uit onderzoek van de Groningse universiteit. Welk
geloof ze ook aanhangen, Nederlanders hechten aan respect, betrouwbaarheid,
openheid. Zo verschillend zijn Nederlanders niet:
moslim, katholiek, gereformeerd, atheïst – allemaal vinden ze respect
belangrijk, en betrouwbaarheid, openheid en zorgzaamheid.
December 2011
Gieles,
Frans E J, De friemelende
fraters – en de vereniging Martijn.
Samenvatting van de inleiding, gehouden op de ledenbijeenkomst, 22 mei 2011,
door Frans Gieles
|
Er was schade. Deze is
door de (voormalige) kinderen beleefd en beschreven. De daden botsten
met de leer van de kerk. De kinderen werden niet gehoord, zo ja niet
geloofd, hun probleem werd niet erkend. Het was niet bespreekbaar, het
werd een geheim en zodoende niet verwerkt. |
|
De bespreekbaarheid
heeft geen acceptatie opgeleverd, in tegendeel. De verwachting
dat bespreekbaarheid acceptatie zou opleveren, is onjuist gebleken;
het tegendeel bleek.
|
September 2011
Gieles, Frans, Geaardheid
of zelfbeheersing? Dick Swaab over hersenen en pedofilie; in:
Martijn Nieuwsbrief, september 2011
Swaab begint met onmiddellijk ‘pedofilie’ gelijk te stellen aan ‘pedoseksueel
gedrag’. Het stuk begint meteen na de titel “Pedofilie” al met “Het
kindermisbruik …”. Daar gaat het kennelijk over.
[...]
Kortom, laat je niet misleiden. Zelfs als pedofiele gevoelens al
aangeboren zouden zijn, dus een geaardheid zouden zijn, dan nog ben
je verantwoordelijk voor je daden, wat je daarmee doet. Dit wordt niet
automatisch bepaald door het brein. Dit biedt alleen het instrument om
inhoudelijk na te denken, over ethische normen en waarden bijvoorbeeld. |