Ook moslima's vereren Maria en bezoeken Maria-heiligdommenRorate.com, 22 juli 2008 Ook moslima's vereren Maria en bezoeken Maria-heiligdommen. Vaak hebben katholieken en moslims dezelfde beweegredenen om Maria op te zoeken. Terwijl ‘het christendom' en ‘de islam' steeds vaker tegenover elkaar lijken te staan, hebben deze Maria-vereersters weinig problemen met het delen van hun heilige. Dat blijkt uit onderzoek van
antropologen Willy Jansen (hoogleraar Gender Studies aan de Radboud
Universiteit Nijmegen) en Meike Kühl (MA-student aan de Universiteit
Utrecht). Prof. dr. Willy Jansen en Meike Kuhl publiceerden dit
onderzoek in het meest recente nummer van The European Journal of
Women's Studies (nr 15, 2008). Zij bestudeerden moslima's in
Duitsland, Turkije en Portugal die Maria-heiligdommen bezoeken.
In haar werkplaats heeft Meral dan ook een gemengd assortiment religieuze voorwerpen:
Koran verwijst 70 keer naar MariaDat Meral prenten van Maria bezit, is niet zo gek. Maria komt namelijk vaak in de Koran en de Hadith (de uitspraken van Mohammed) voor. Terwijl Maria eigenlijk helemaal niet vaak wordt genoemd in de Bijbel, wordt er in de Koran wel zeventig keer naar haar verwezen. De onderzoekers:
Meral en de andere geïnterviewde vrouwen maken geen verschil tussen een katholieke en een islamitische Maria. Voor hun is Maria vooral een machtige moeder die weet wat lijden is en het eigen lijden kan verlichten.
VerbodenDoor een Maria-heiligdom te bezoeken, gaan moslima's eigenlijk tegen de officiële doctrines van hun religie in. Net als in het christendom, is het vereren van iets of iemand anders dan God verboden binnen de islam. Het is afgoderij. Op het internet vonden de antropologen dan ook uitspraken van (orthodoxe) moslims die Maria-verering veroordeelden. Vaak zien priesters en imams, de officiële vertolkers van de religie, Maria-verering als een traditie van bijgelovige boerinnen en huisvrouwen.
De bezoekers bemoeien zich niet met het publiek debat over religie en houden zich ook niet bezig met hoe je een goede moslim (of katholiek) moet zijn. Het onderzoek laat zien dat er een verschil is tussen de officiële religie en dat wat gelovigen zelf doen en denken. Juist in hun persoonlijke gedrag verzetten moslima's zich tegen de heersende religieuze normen. Jansen en Kühl:
|