Allan, Machteld, Terug naar de
oer-islam! De jihad tegen de orthodoxie; Islamologie; VN 25 juni
2005
Bespreking van Geen God dan God; Ontwikkeling en toekomst van de islam,
door Reza Aslan.
Geen god dan God is een
apologie die gepresenteerd wordt als een inleiding op de islam. [...]
Zijn doel is om zijn publiek ervan te overtuigen
dat de 'echte' islam vredelievend, vrouwvriendelijk en democratisch is, het
allerbeste wat moslims en niet-moslims kan overkomen. Het staatkundige model
waar we ons volgens Aslan op moeten richten, is een 'islamitische democratie'.
Bessems, Kustaw, 'Islam
kan bijdragen aan ethiek'; interview met Tariq Ramadabn; Trouw 15
oktober 2004
Ook mensen die geen religie willen, willen wel ethiek. Waarden, normen, sociale
rechtvaardigheid. Europa dreigt een maatschappij te worden van alleen maar
productie en consumptie. Moslims kunnen aan een nieuwe ethiek bijdragen, als zij
uit hun sociale en intellectuele getto's komen.
Bouddouft, Said; Allah waakt zelf wel over islam;
Moslims moeten juist werken aan een
westerse manier van geloven.
Moslims verspillen hun energie, vindt
Said Bouddouft. Ze hoeven de islam niet te beschermen tegen individuen,
maar ze moeten een westerse uitingsvorm ontwikkelen.
Bouman,
Bernard; Turkije onderzoekt hadith op merites; Turkse hoogleraar Yeprem kijkt kritisch
naar overleveringen rond de profeet Mohammed; NRC Handelsblad 2 juli
2008
Turkije onderwerpt de overleveringen
rond de profeet Mohammed aan een tekstkritisch onderzoek. Teksten die
negatief zijn over vrouwen, horen per definitie niet thuis in de hadith.
Burger, Gerard, Islam
en moderniteit; 2005
Op dit moment zijn we getuige van een boeiende botsing der meningen als het over
Islam gaat. Nederland lijkt zich in twee kampen te splitsen. [...]
Van beide partijen mag verwacht worden dat ze de discussie meer inhoudelijk gaan
voeren. De toon en de vorm staan te zeer centraal. Dat is een erg luie vorm van
discussie.
Crijnen, Ton, Mohammed
was een uiterst complexe persoonlijkheid; Trouw 24 september 2004
Over: Barnaby Rogerson: Mohammed, biografie van de Profeet. Het Spectrum/Manteau.
Voor moslims is hij de Rasoel Allah, de Gezondene van God, het menselijk
archetype van volmaakte ontvankelijkheid voor het Hogere. Niet-islamieten
daarentegen zien in hem vaak de satanisch-perverse verwekker van een
gewelddadige godsdienst.
De Engelsman Barnaby Rogerson heeft een poging gedaan dit zwart-witbeeld grijs
bij te kleuren.
Dijk, Marc van, Elke
soefi volgt eigen innerlijke spirituele school; Trouw, 18 februari 2005
"Soefisme is een weg van doen en ervaren.''
Een soefi kan iedere willekeurige religie aanhangen, maar evengoed geen enkele.
Een soefi probeert anderen niet te 'bekeren' tot het soefisme. En geen soefi zal
beweren dat hij de waarheid in pacht heeft. Wat doet een soefi wél?
Donner, Piet Hein; De
islam blijft, en hoort erbij; lezing, 9 september 2008
Het is tijd om te aanvaarden dat de
islam hier één van de godsdiensten is. Nederland met religieuze
verschillen en tegenstellingen niet afwijzen, maar er meer mee leren
omgaan. [...]
De essentie van samenleven is niet dat we min of meer gelijk worden,
maar dat we bij alle verscheidenheid meer hebben dat ons bindt, dat we
verstandig weten om te gaan met onze verschillen en onze conflicten
weten op te lossen. [...]
Een eerste voorwaarde daarbij is de aanvaarding we bijvoorbeeld de
islam hier blijvend een van de godsdiensten is. [...]
[Het gaat om] de wijze waarop we met verschillen omgaan.
Emrullah Erdem, İsa Qurán'da
- Jezus in de Qur'an
Thema-avond 'Jezus en İsa', Raad voor Levensbeschouwing,
Deventer, 13 januari 2009
Feddema, Hans, Demonisering
van de islam leidt tot vijanddenken; Vredeslijst, 22 juli 2005
Graag sluit ik me aan bij de suggestie van predikant Fokko F. Omta in
Trouw van 18 juli aan columnist Sylvain Ephimenco om voortaan niet meer van moslimterreur te spreken, maar van
Al-Qaeda-terreur.
Fethulla M. Gülen
Gülen, Fethullah M., De
noodzaak van een interreligieuze dialoog, vanuit
moslims bezien -
Oorspronkelijk verschenen in The Fountain, Turkije,
11 januari 200; aangeboden aan het Parlement voor de Wereldreligies
in 1999. Nu opgenomen in: M. Fethullah Gülen, Verhandelingen
- Perspectieven - Meningen; Stichting Islam & Dialoog, Rotterdam
2007.
Vertaling: Stichting Islam & Dialoog & F.E.J.
Gieles.
[...] Christenen, joden en anderen kunnen tijdens een
dialoog op interne problemen stuiten. Ik wil graag een beknopt
overzicht geven van enkele van de redenen waarom moslims moeite hebben
met het tot stand brengen van de dialoog. Dezelfde redenen zijn
verantwoordelijk voor de huidige misverstanden over de Islam. [...]
Veel moslims hebben de neiging om het Westen te
wantrouwen. Zij geloven dat het beleid van de westerse politiek
gericht is op het verzwakken van de macht van de moslims. [...]
Interreligieuze dialoog is vandaag de dag een
noodzaak. [...]
Zij die de wereld willen hervormen moeten eerst
zichzelf hervormen. Om anderen op het pad naar een betere wereld te
helpen moeten zij eerst hun eigen binnenwereld van haat, wrok en
jaloezie zuiveren en hun buitenwereld met deugden bekleden. [...]
Gülen, Fethullah M., De islam als religie van universele vrede.
In: Idem: Verhandelingen - Perspectieven -
Meningen; Stichting Islam en Dialoog, Rotterdam 2007.
"Vredelievendheid was als een geheime sleutel in de handen van de Profeet, waarmee hij de harten wist te openen van een verhard en ruw volk, waarvan niemand gedacht had dat dit ooit zou kunnen.
[...] Gods Boodschapper predikte de islam, de religie van universele vrede. Toch noemen enkele vermeende mensenkenners de islam ‘een religie van het zwaard’. Dit is apert onwaar."
Gülen, Fethulah M., De Jihad met zijn kleinere en grotere varianten of aspecten
- In: Idem: Verhandelingen - Perspectieven -
Meningen; Stichting Islam & Dialoog, Rotterdam 2007.
"Jihad stamt van de wortel JHD en betekent: ‘al zijn krachten inspannen’ alsook ‘met alle macht en kracht naar een doel streven en elke moeilijkheid weerstaan’.
Jihad kreeg een aparte betekenis met de komst van de islam: ‘zich inspannen voor Gods zaak’. Dit is de huidige betekenis ervan. Die inspanning vindt op twee manieren plaats: innerlijk en uiterlijk.
|
De innerlijke inspanning richt zich erop het eigen wezenlijke ‘zelf’ of ‘ik’ te bereiken. |
|
De uiterlijke inspanning richt zich erop een ander in staat te stellen zijn ware ik te bereiken. |
De eerstgenoemde [de innerlijke] is ‘de grote jihad’, de tweede [de uiterlijke] is ‘de kleine
jihad’."
Over Gülen
Participeren
door vrome moslims - verdacht! - De Gülen-beweging ten onrechte
in diskrediet - 7 januari 2015 [externe link]
De
organisatie van de Gülen-beweging is niet ondoorzichtig, er is
geen organisatie. Er is geen bestuur, geen voorzitter, er zijn geen
gezagslijnen, geen penningmeester, er zijn geen leden: het is geen organisatie
maar een beweging. Er zijn alleen losse organisaties die
onafhankelijk van elkaar werken.
Over Gürkan Çelik
Universiteit van Tilburg, Proefschrift
verdedigt omstreden Turkse beweging; 18 december 2008
Vrede, dialoog en
democratie staan volgens Gürkan Çelik centraal in de
Gülen-beweging. De organisatie stimuleert integratie, stelt de
Tilburgse promovendus. Tv-programma Nova waarschuwde juist voor Gülen
als voedingsbodem voor radicalisering. De Turkse Gülenbeweging slaagt
erin om met dialoog en onderwijs radicalisering tegen te gaan.
Time Media Groep, Kabinet: onderzoek naar Gülen-beweging
niet nodig; 25 september 2008
Het kabinet heeft woensdag 17 september
duidelijk gemaakt dat onderzoek naar de Gülen-beweging en door de heer
Gülen geïnspireerde organisaties niet nodig is.
Het kabinet heeft geen aanwijzingen dat de Fethullah Gülen-beweging, of
door Fethullah Gülen geïnspireerde organisaties een voedingsbodem
vormen voor radicalisering.
Vorthoren, Marianne, Fethullah Gülen: Turkse voorvechter
van tolerantie; Opinieblad
VolZin, nr. 15 van 2008, 07 augustus 2008
Fethullah Gülen, een Turkse prediker
die in eigen land omstreden is omdat hij het seculiere karakter van
Turkije in gevaar zou brengen, krijgt langzaam maar zeker meer
bekendheid in Nederland.
Hij drukt zijn volgelingen op het hart
zich in woord en gedrag verre te houden van fanatisme en extremisme ...
Hij is zich de afgelopen decennia steeds meer gaan inzetten voor de
interculturele en interreligieuze dialoog.
Over Koning, Martijn
de - en diens onderzoek:
|
Kamerman, Sheila; Twee dagen serieus islamitisch, en dan
naar McDonalds; NRC 17 april 2008
De Koran geeft
Marokkaans-Nederlandse jongeren houvast, maar in de praktijk is het
slechts een van hun loyaliteiten.
Voor moslimjongeren is de islam een
onderdeel van hun identiteit. Maar hoe meer ze erop worden aangesproken,
hoe meer ze zich moslim voelen, zegt onderzoeker De Koning.
"Als je een jongen vraagt of hij vijf keer
per dag bidt, zegt hij ja. Omdat hij vindt dat hij dat zou moeten
doen. In praktijk gebeurt dat niet. De islam is één van hun
loyaliteiten. Zo maken ze vaak een pragmatische afweging."
|
|
Pietersen, Rob; Tussen alle verleidingen zoeken naar
vroomheid - Moslimjongeren zijn voortdurend aan het
schipperen; Trouw 17 april 2008
Antropoloog Martijn de Koning promoveert
vandaag op de Vrije Universiteit van Amsterdam op zijn onderzoek ’Zoeken
naar een zuivere islam’, over de speurtocht van jongeren naar
vroomheid in een leven vol verleidingen.
"Voor deze jongeren is het
voortdurend schipperen."
"In de praktijk prediken bijna al die
zogenaamde radicale, enge imams een gewone boodschap. Ze willen dat
jongeren zichzelf ontwikkelen tot voorbeeldige moslimburgers die zich
keurig aan alle wetten houden. Dat is de boodschap, niet alleen tijdens
openbare lezingen, maar ook tijdens lessen.”
Journalist Patrick Pouw schetst
een ander beeld dan De Koning. Hij ging een jaar undercover als
leerling van de salafistische koranleraar Suhayb Salaam en
schreef daarover een boek: ’Salaam!’
|
Laroui, Fouad, Kunnen
moslims denken? De teloorgang van de Arabische traditie; VN 16 april
2005
Voor de verlichtingsdenkers was het Arabisch de taal van een roemruchte traditie
die het mogelijk had gemaakt te ontsnappen aan de duistere Middeleeuwen.
Tegenwoordig is 'achterlijk' het meest gehoorde woord als het om moslims gaat.
Hoe is het zover kunnen komen ?
Leeuwen, Richard van, Meer
van hetzelfde, of toch heel anders; De moeizame modernisering van de islam;
Trouw 25 februari 2005
Alom wordt aangedrongen op vernieuwing van de islam, maar vergeten wordt dat
binnen die religie al eeuwen een strijd om hervormingen woedt. De obstakels zijn
politieke repressie en een polemisch vijandbeeld.
Motzki, Harald, Leven met andersdenkenden;
ZemZem # 9l, 20l2 - 'Joden en christenen onder islamitische heerschappij: ficties en
feiten.'
Sinds het bestaan van de mensheid heeft
de ontmoeting van verschillende groepen problemen veroorzaakt. De leden
van de ene groep kunnen de andere als vreemdelingen beschouwen met wie
ze niets te maken willen hebben, of zelfs als vijanden tegen wie zij
zich moeten beschermen. Maar het samenleven van verschillende
groepen kan ook leiden tot pogingen om spanningen te vermijden en tot
een vreedzame co-existentie te komen.
Ik heb ter illustratie drie groepen als voorbeeld gekozen waarbij religie als
afgrenzend kenmerk een belangrijke rol speelt:
| Joden, |
| christenen en |
| moslims |
in de vroege periode van hun geschiedenis.
Qur'an: Maria als Mirjam of Marjam in de Qur'an
Rorate.com, Ook moslima's vereren Maria en bezoeken Maria-heiligdommen,
22 juli 2008
Ook moslima's vereren Maria en bezoeken
Maria-heiligdommen. Vaak hebben katholieken en moslims dezelfde
beweegredenen om Maria op te zoeken. Terwijl ‘het christendom' en
‘de islam' steeds vaker tegenover elkaar lijken te staan, hebben deze
Maria-vereersters weinig problemen met het delen van hun heilige. Dat blijkt uit onderzoek van
antropologen Willy Jansen (hoogleraar Gender Studies aan de Radboud
Universiteit Nijmegen) en Meike Kühl (MA-student aan de Universiteit
Utrecht).
Trouw, De meeste moslims willen stemrecht en
werk voor vrouwen; 20 mei 2008
Moslims uit bijna alle landen blijken
veel liberaler te zijn dan vaak wordt aangenomen. Zo komen ze in het
Gallup-rapport naar voren als voorstanders van het opnemen van
vrijheid van meningsuiting als recht in de grondwet.Politieke vrijheid
is volgens hen een van de bewonderenswaardige verworvenheden van het
Westen. Democratie en religieuze principes kunnen volgens de
respondenten prima samengaan.
Trouw, Moslim, christen en atheïst hechten
aan dezelfde deugden; 29 mei 2008
Deugden zijn niet aan een religie
gekoppeld, blijkt uit onderzoek van de Groningse universiteit. Welk
geloof ze ook aanhangen, Nederlanders hechten aan respect, betrouwbaarheid,
openheid. Zo verschillend zijn Nederlanders niet:
moslim, katholiek, gereformeerd, atheïst – allemaal vinden ze respect
belangrijk, en betrouwbaarheid, openheid en zorgzaamheid.
Vries, Bas de, Neem
de Koran niet letterlijk; De humor en twijfel van Ziauddin Sardar; Trouw
6 november 2004
Over: Ziauddin Sardar: Desperately Seeking Paradise - Journeys of a Sceptical
Muslim.
Granta Books, London.
Het boek van Sardar (1951) laat zich lezen als één lang pleidooi voor een
islam waarin iedere generatie haar eigen interpretatie van de Koran voor zich
mag opeisen. In plaats van, zoals nu te vaak gebeurt, klakkeloos achter de
middeleeuwse opvattingen van de dominante kaste van schriftgeleerden aan te
lopen.
Het aantrekkelijke van 'Desperately Seeking Paradise' is niet alleen dat het een
soort verkorte cursus islam biedt, verzorgd door iemand die met beide benen in
de westerse samenleving staat. Het is ook goed geschreven en vol van de
zelfspot, die vaak ontbreekt in de zwaarwichtige discussies over de islam.
|