Citaten uit
Tussen alle verleidingen zoeken naar
vroomheid
Moslimjongeren zijn voortdurend aan het
schipperen
Rob Pietersen, Trouw 17 april 2008
Als een bandje met hiphop werd verruild
voor koranrecitaties, werd er ineens vroom gekeken. Veel jonge moslims
hebben twee gezichten.
[...]
Antropoloog Martijn de Koning promoveert
vandaag op de Vrije Universiteit van Amsterdam op zijn onderzoek ’Zoeken
naar een zuivere islam’, over de speurtocht van jongeren naar
vroomheid in een leven vol verleidingen.
De jongeren met wie hij in moskee Nour
in Gouda contact had, toonden belangstelling voor het salafisme, een
orthodoxe stroming. Ze radicaliseerden, zo vond de omgeving.
De Koning maakte het van dichtbij mee,
en nuanceert.
„Soms knalde in het buurthuis de
hiphop uit de speakers. De jongens zaten te roken en te drinken, tot er
een bandje met koranrecitaties werd opgezet. Binnen vijf minuten
verdwenen alle asbakken en drankflessen. Zaten ze ineens ’heel vroom’
te luisteren naar het Arabisch, een taal die de meesten niet eens
verstaan.”
|
|
Ondergedompeld in de orthodoxe
islam
Journalist Patrick Pouw schetst
een ander beeld dan De Koning. Hij ging een jaar undercover als
leerling van de salafistische koranleraar Suhayb Salaam en
schreef daarover een boek: ’Salaam!’
Het boek verschijnt op 21 april
en is ’een onthullend, persoonlijke verslag van een
onderdompeling in de orthodoxe islam’.
Pouw meldde zich als student bij
koranleraar Suhayb Salaam, zoon van de Tilburgse imam die ooit
weigerde voormalig minister Verdonk de hand te schudden. Pouw
werd, tussen zijn medecursisten, geconfronteerd met ’een
tomeloze bekeringsdrang’.
In de aankondiging van het boek
staat een advies van Salaam om bijbels te verbranden, dat joden
en christenen vijanden van Allah zijn en dat moslims niet naar
de politie moeten stappen om moslims aan te geven: „Want dat
zou betekenen dat een niet-moslim, een ongelovige, over een
moslim zou oordelen.”
[... ... ...] |
[...]
"Voor deze jongeren is het
voortdurend schipperen. Ze kennen de zwart-witte versie van de Koran,
maar ze ervaren de kleuren en geuren van het leven. Deze voorbeelden
tonen aan dat het religieuze heel diep kan zitten, maar ook dat jongeren
met heel andere dingen bezig zijn dan de islam. Het tegenstrijdige is nu
precies het kenmerk van deze jongeren.”
Er is een ongegronde angst voor
salafisme, zegt De Koning, die naast zijn werk in Gouda ook veel andere
moskeeën en lezingen bezocht. En dat radicale boodschappen op doodenge
sites jongeren aanzetten tot extreme gedachten, of zelfs djihadisme, is
volgens de antropoloog een fabeltje.
[...]
„Een
enkeling radicaliseert inderdaad, maar meestal is het gewoon stoer maar
onschuldig gedrag. Want uiteindelijk zijn op al die jongerensites de ’onzinhoekjes’
op de fora veruit het drukst bezocht om virtueel te dollen, in rapvorm
te dissen met het niveau van sinterklaasgedichtjes.”
De Koning heeft een geruststellende
boodschap.
[...]
„[... D]it is niet de zoveelste
mening in het debat. Dit was een gedegen onderzoek. Ik bén geen
zaakwaarnemer van de moslims, ik ben geen partij maar een neutrale
wetenschapper”, zegt De Koning, die zijn onderzoek naar salafisme
voortzet voor ISIM, Instituut voor Islamitische studies in de moderne
wereld.
„In de praktijk prediken bijna al die
zogenaamde radicale, enge imams een gewone boodschap. Ze willen dat
jongeren zichzelf ontwikkelen tot voorbeeldige moslimburgers die zich
keurig aan alle wetten houden. Dat is de boodschap, niet alleen tijdens
openbare lezingen, maar ook tijdens lessen.”
„Soms hoor je denkbeelden over
vrouwen, over homoseksuelen die onwenselijk zijn. Maar [...] ik heb jongens het ene moment
onaardige dingen over homo’s horen zeggen, om daarna gewoon samen aan
de slag te gaan. Zo zwart-wit is het allemaal niet”, aldus De Koning.
|