Pasen en dimensiesFrans Gieles, Parochie-blog, Pasen 2012 Meteen na de Paasvieringen komen de discussies los: Is dit nu echt zo gebeurd, die opstanding? De meeste gesprekken hierover komen tot een
conclusie als de volgende, nu door mij geformuleerd: |
|||||||||||||||||||||||
Maak onderscheid tussen
De mens Jezus van Nazareth heeft tijdens zijn leven, gaandeweg steeds meer, ruimte gegeven aan de Christusgeest. De eerste stierf - door de wil van de aardse machthebbers, de tweede is onsterfelijk.
Er zijn sterke en zwakke geesten; sterke geesten kunnen een vorm aannemen in de materie of tussen materie en geest in: een verschijning of een visioen. Maria Magdalena en de leerlingen herkenden Jezus eerst helemaal niet; denk aan de Emmaüsgangers bijvoorbeeld. Zij herkenden hem pas aan het breken van het brood. De pastoor vertelde in zijn paaspreek (2012) uit de kwantumwetenschap dat materie zich kan concentreren in een punt - die zich snel kan verplaatsen (zoals fakirs schijnen te kunnen doen). DimensiesZelf gebruik ik het begrip dimensies. Even een uitleg:
Dan komen er dimensies die wij niet snappen - ik denk:
Een geest leeft in een dimensie die de onze te boven gaat. In die dimensie is geen materie, dus geen zwaartekracht, dus geen (ruimte)tijd. Hij kan reizen in de tijd: de toekomst zien. Een geest kan ook reizen tussen verschillende dimensies. Hij kan terugreizen tot in een punt - een punctualiteit noemt men dit, of tot een vorm die in onze dimensies te zien valt: een verschijning of visioen. Men spreekt ook wel van een etherisch lichaam of het fijn-stoffelijke lichaam, dat wij al hebben maar niet kunnen zien, dat na de dood kan blijven. Het verhaal van de opstanding betekent ietsDe taal van de Bijbel s niet die van de geschiedenis, zoals deze nu wordt opgevat, noch van de natuurkunde of de biologie. Het is het verhaal van hoe mensen het goddelijke ervaren hebben, en wel in de vorm van verhalen, geschreven in beeldtaal. Het verhaal van de opstanding is een verhaal hierover, desgewenst ook te zien als een openbaring hiervan. Immers, in de Joodse religie van die tijd was het eventuele voortbestaan van een ziel na de dood nog een heftig twistpunt tussen de farizeeën en de sadduceeën. Wij kunnen, zeggen christendom, Boeddhisme, Islam enz., voortleven na de dood. Dagblad Trouw wijdde hier onlangs (2012) een artikel aan:
Is 'de dood overwonnen' na de opstanding?Kijk om u heen: niet de lichamelijke dood. Is de zonde overwonnen na de opstanding? Kijk om u heen en lees hetzelfde dagblad: niet, dus. Onze opdracht is: de zonde vermijden en de ziel verder helpen, eerst gericht op de verwezenlijking van 'het Koninkrijk van God - "Dit is al in u (of: onder u)" of "dichtbij" zegt Jezus - daarna gericht op de onsterfelijkheid 'van nu af tot in eeuwigheid' (Amen) |