ZemZem 3/2007, De koran bestaat niet; Bulaaq,< www.zemzem.org > Boekbesprekingdoor Dr Frans Gieles Dit nummer bespreekt de veelzijdigheid van de interpretaties van de koran: "de koran is een supermarkt". Het is maar net wat je er uit haalt en wat je daarmee doet. Vooral de modernere interpretaties worden hierin belicht. Zo bepleit de Iraanse denker Abdolkarim Soroush vooral om de koran te plaatsen in de historische context. Dit maakt niet alleen veel van de tekst ervan duidelijk, maar dit biedt ook de mogelijkheid tot relativering van passages die kennelijk tijd- en cultuurgebonden zijn. Dit maakt de weg vrij om te bedenken wat de koran in onze tijd en cultuur kan betekenen. De Nederlandse professor Ruud Peters
bespreekt het debat zoals dit in ons land nu plaatsvindt. Dit debat is
heftig. Men denkt vaak dat de koran door iedere moslim letterlijk wordt
opgevat en allesbepalend is. Dit is niet zo: er is een veelheid aan
mogelijke interpretaties en naast de koran zijn er nog de overleveringen
die vaak een veel meer remmende invloed hebben. Richard van Leeuwen bespreekt
moderne koraninterpretatie van de hervormingsgezinde geleerden, die zich
op hun beurt weer baseren op veel oudere denkers uit de islamitische
traditie, zoals die van de Mu'tazilieten. Een van hen is de (nu)
Nederlandse professor Abu Zaid, die de koran niet ziet als een tekst die
nu eenmaal vastligt, maar als de neerslag van een dialoog tussen engel
en profeet en tussen de profeet en zijn volgelingen en tegenstanders. Ceylan Pektaş bespreekt het
islamitische feminisme, dat aanhaakt bij wat genoemd wordt 'de derde
feministische golf'. Voorts worden een drietal prominente Nederlandse moslims geinterviewd:
In een apart artikel komt dan de al genoemde Soedanese mysticus Mahmud Muhammad Taha aan de orde. Hij stelt dat onder de oppervlakte van de korantekst een 'tweede boodschap' te lezen is, een meer spirituele en universele boodschap, een diepere betekenis. Deze wordt vooral in het soefisme herkend en uitgedragen. In deze diepere boodschap hebben vrijheid, rechtvaardigheid en mensenrechten hun plaats. Interessant is vervolgens een artikel over sura 60. Er wordt beschreven hoe verschillend dit in de loop der tijden geďnterpreteerd is en waar dat dan aan ligt.
De radicale interpretatie wordt nader besproken aan de hand van Abu Mohammed al-Maqdisi, die wel 'de godfather van jihaditisch salafisme genoemd wordt. De bespreking van zijn ideeën is uiteraard een kritische. Een artikel over de Gaza strook en een serie boekbesprekingen completeren het nummer van ZemZem dat aanschaf, lezing en bestudering zeker waard is. |