[1] ... zoals bloemen, kantoren en
mensen bestaan, namelijk statisch en eindig.
[2] dynamisch en eeuwig bestaan: 'gebeuren'.
[3] 'er zijn', plaatsvinden, tijdelijk aanwezig zijn of
gebeuren.
het Arabisch zegt het korter:
حۈ
لاحۈ:
huwa la huwa: Hij bestaat en Hij bestaat niet (zoals een appel of mens
bestaat).
Op 3 november zegt columnist Bert Keizer in Trouw net zoiets. 'Zijn'
heeft allerlei betekenissen die je beter niet door elkaar kunt halen.
'Zijn' heeft vele gedaantes.
"Je kunt immers van ham, de
Kennedylaan, gebed, Piet, God, elektronen en symfonieën zeggen dat ze
er zijn. Maar ze zijn er allemaal op hun eigen wijze."
"Je kunt niet het 'zijn' van God en de doden iets meegeven van
het 'zijn' dat de Kennedylaan, Piet en ham eigen is. Ik denk dat dit
een misverstand is."
Je moet dus na 'zijn' en 'bestaan' altijd iets invullen: 'bestaan als
...'.
Niet iedereen doet dit overigens. Sommigen beschrijven God als Het
Zijn - punt - waaruit alle andere 'zijn' voortkomt. En niet de eersten
de besten: menig mysticus doet dit; neoplatonist Plotinus doet dit, de
soefistische filosoof Ibn al-'Arabî ook.
Hij noemt het Al-Wujud omdat hij nu eenmaal een Arabier
is: 'Het Zijn' dat zichzelf dan emaneert: een vorm aanneemt,
zich laat zien, bijvoorbeeld in de schepping, en zich zo openbaart -
in zijn door de soefisten overgenomen opvatting overigens als een
mens-vriendelijke en redelijke God.
Anderen doen dit expliciet niet:
"God is de afwezigheid van het zijn. Hij is slechts God voor
de schepselen: op zich is God niets, zeker niet God."
Het zijn van God is misschien het verlenen van het zijn aan
anderen, dus meer een handeling (act - Wil Boerkamp zegt gebeuren) dan een zijn.
Om Hem te leren kennen is zwijgen wellicht beter dan spreken.
Aldus de Spaanse mysticus Raimon Pannikar, geciteerd door Rinus
van Warren in Prana 194, december 2012, blz. 72, hierboven kort
samengevat.
Openbaring, luisteren, denken, voelen
Ibn al-'Arabî neemt de openbaring, voor hem de Qur'an, serieus als
bron van kennis van het goddelijke, maar ook de rede, het denken. Dit
heeft hij van de Griekse filosofen, vooral van Plato en Plotinus,
nadat die in het Arabisch vertaald zijn. 'Openbaring, prima,' zo zegt
hij, kortweg samengevat, 'maar denk er ook goed over na'; Ook
Ibn Rushd alias Averroes zegt dit - wat
ik nu dus doe, en hopelijk ook goed.
De soefisten, die zijn filosofie overnemen, voegen daar dan nog het
gevoel aan toe: Je kunt God ook voelen als aanwezig in
je. Ook Ibn al-'Arabî doet dit: zijn boek vol betogen bevat ook
gedichten.
Met name Rumi zegt dit en zijn vorm is niet een theologisch betoog,
maar een boek vol gedichten. Deze zijn tot op heden bekend en
geliefd - gelukkig ook vertaald, want niet iedereen leest
oud-Perzisch. Ook de neo-platonist Plotinus geeft het gevoel,
de intuïtie, de schoonheidservaring, de esoterische ervaring de
ruimte, meer dan Plato zelf die liever de rationalist blijft.
Hoe is God dan?
Bestudeert de theologie dit? Nee, dit kan niet, want de mens kan
God niet bevatten. De mens is een beeld van God; God is niet te
bevatten, dus de mens in essentie ook niet (Erik Borgman in Filosofie
Magazine december 2012, blz 23). De mens schept zich een God, d.w.z.
een beeld van God; verder kunnen we niet komen.
De theologie beschrijft de beelden van God
die de mensheid in de loop der tijd heeft opgebouwd. Verder dan
beelden komen we als mens niet: 'God is als ... <vul maar
in> ...'.
Of misschien moeten we eerbiedig zwijgen waar woorden
tekort schieten, bijvoorbeeld bij en kort na de consecratie. Voeg hier
een moment van stilte in.
Wat zou dan ons godsbeeld kunnen zijn?
Naar mijn idee niet zoiets als Zeus of Thor. Nee, geen wervelstorm
met vuur, donder en bliksem, zoals Mozes God heeft ervaren. In die
tijd had elke stam, elk volk en elke berg zijn eigen godheid, dus
Mozes ging de berg op en ontmoette vuur. Later reisde dit vuur, of een
wolk, mee met de Israëlieten. Het beeld van een wolk is onlangs
ernstig misbruikt door de staat Israël door het als naam te kiezen
van een beginnende oorlog.
Elia had een andere ervaring.
Een zachte bries
"Na de aardbeving was er vuur (*),
maar de Heer bevond zich niet in dat vuur. Na het vuur klonk het
gefluister van een zachte bries."
(* Voordien als als storm en wind; zie de tekst over de profeet Elia
in 1 Koningen 19, 12)
Elia was op de vlucht en ging dus naar de Horeb, de berg van God.
Daarop kwam Elia naar buiten en ja, er klonk een fluisterende stem, de stem van
God:
"Elia, wat doe je hier? [...] Keer
terug!"
Godsbeelden
Waar men in het Oude Testament nogal eens tot het beeld van een
strenge God kwam, reikte Jezus ons een ander godsbeeld aan, namelijk dat
"mijn Vader" en "Onze Vader".
Als kind had ik hier grote moeite mee. 'Als God is zoals mijn vader
is, dan hoeft het voor mij niet meer', zo bedacht ik als misdienaar
aan het altaar. Later werd het beeld van de vader, de aardse en de
hemelse, genuanceerd en bijgesteld.
Excuseer, beste moslims, ...
... een zachte bries is een ander godsbeeld dan ik tegenkom in wat
ik nu aan islamitische theologie uit het Turks (en Osmaans) vertaal.
Daar ontmoet ik een weliswaar almachtige en genadevolle, maar ook een
soms wel erg wrede, zelfs - excuseer het woord - sadistische God die
glimlacht als Hij de hel schept. Het staat er letterlijk.
Ik zit nu net in het hoofdstuk over de hel - die de Protestanse
Kerk bijna had afgeschaft en waarin ik niet kan geloven. De paus zei
dat hij er wel in gelooft, maar dat er niemand in zit. In wat ik lees
over de islamitische theologie zit het daar knapjes vol, namelijk met
ongelovigen. Als de mensen daar
om regen vragen, laat Hij het schorpioenen en slangen regenen,
"zo groot als kamelen en ezels", staat er letterlijk. Dit
oogt mij, excusez le mot - sadistisch, niet genadig. De
bijgevoegde theologie zegt dan dat dit 'rechtvaardig' is. Daar denk ik
toch anders over.
Volgens een islamitische theoloog die ik ken en dus raadpleegde -
hij kan het weten, hij werkt aan een eigentijdse Qur'an-vertaling -
zitten er alleen mensen als Hitler en Stalin in en worden de oude
geschriften tegenwoordig niet meer zo letterlijk opgevat, zeker niet
door soefisten en door de moderne, ook in Deventer wonende
Alevieten, vreedzame moslims die met mannen en vrouwen samen bidden en
in de kantine een biertje schenken.
Een herkansing
Overigens krijgen in het boeddhisme juist mensen als Hitler en
Stalin verplicht nog een nieuwe kans in hun volgende reïncarnatie.
Net zoals bij Plato en Plotinus. Deze schetsen een oordeel na de dood,
maar met een herkansing.
De zachte bries blijft mij aanspreken
Al met al, toch liever die zachte bries als godsbeeld, vooral omdat
je daarvoor niet, zoals Elia, naar een grot in een woestijn ver weg
hoeft te gaan. God is al in je aanwezig, iets wat het
islamitische soefisme ook zegt. Je kunt Hem horen als je maar stil
bent.
De goddelijke vonk
Volgens de gnostici heeft elke mens in zich een 'goddelijke vonk';
die kun je verstikken - of behoeden en laten groeien tot een vlam. Ook
Plotinus en Ibn al-'Arabî gebruiken dit beeld.
Zo ook een Iers gebed
van meer dan duizend jaar geleden, vertaald in Prana 194, december
2012, blz 68:
"de eeuwige vonk in mijn hart".
Stil zijn
Volgens Meister Eckhart - ik lees er nu over in de laatste Prana,
die van december 2012; het thema ervan is 'Stilte' - moet vooral het
bewustzijn even stil zijn. Het bewustzijn, zegt hij met andere
filosofen, is zich altijd bewust van iets, iets anders dus
dat per definitie buiten het ik, het zelf ligt. Daardoor zoek je het
goddelijke buiten jezelf en dat is op de
verkeerde plek; je hebt dan niet in de gaten dat God al in je woont;
dat Hij niet (alleen) transcendent is (de mens te boven gaand), maar
(ook) immanent (voor de mens bereikbaar) is.
Dit wil Hij ook zijn, maar Hij dringt zich niet op. Hij wacht tot je
stil bent en luistert - naar je innerlijk, want daar is Hij al. Een
beetje profeet gaat een poos de woestijn in (Elia, Johannes, Jezus,
Mohammed en anderen) en krijgt daar contact met het goddelijke.
Sören Kierkegaard:
"Bidden is niet zichzelf horen praten, maar stil worden,
stil zijn en volharden tot God te horen is."
(Geciteerd door Peter Kampschuur in Prana 194, blz 53)
Thomas Keating:
"Stilte is de taal waarin God spreekt; al het andere is er
een slechte vertaling van."
(Bron: idem, hier vertaald)
Kun je zoiets ervaren?
Mystici zeggen van wel, ze kunnen het beter dan wij natuurlijk.
Maar soms ervaar ik wel eens even zoiets, bijvoorbeeld na de communie.
Het kan dus wel. Misschien is dit ook wel mede de bedoeling en de
betekenis van de communie.
Bestaat er stil en woordenloos weten?
Ja, het was er toen ik de fragiele hand van mijn stervende moeder
voorzichtig vasthield - en die van mijn pleegkind na zijn oog-operatie.
Ook in relaties, in de psychotherapie, in de muziek en de dichtkunst
zijn juist de stiltes cruciaal en 'veelzeggend'.
Laten we momenten van stilte blijven inbouwen in onze vieringen.