HOOFDSTUK
VIII
DE
TWEEDE PERIODE VAN HET ONDERZOEK:
HET
BEPROEVEN VAN DE VOORLOPIGE CONFLICT-HANTERINGS-METHODIEK
[Blz.
146]
Dit
hoofdstuk behandelt de tweede periode van het onderzoek. Hierin is de voorlopige
conflicthanterings-methodiek in de praktijk beproefd en al doende verder
ontwikkeld.
De
eerste paragraaf bespreekt de wijze van beproeven in methodologisch opzicht. De
beproeving vond plaats door het werkstuk waarin deze methodiek vervat was aan te
bieden aan zeven teams van tehuisleefgroepen en met hen proefondervindelijk na
te gaan of de daarin vervatte methodische ideeën voor hen bruikbaar waren.
De
tweede paragraaf illustreert de wijze van beproeven aan de hand van het proces
zoals dat plaats vond in de eerste twee van deze groepen.
De
derde paragraaf vermeldt het proces van beproeven en de resultaten daarvan in de
overige vijf groepen in een meer samengevatte vorm.
Een
samenvatting zet de belangrijkste gegevens nog eens systematisch bijeen.
Inhoud
van dit hoofdstuk
Inleiding
Par.
1. De wijze van beproeven
1.
De vraagstelling
De
vier onderzoeksvragen van de tweede periode
Schema VII 1. Zes eisen, beproefd in vier
vragen
2.
De wijze van beproeven
a.
De uitwerking van de vier onderzoeksvragen in een
onderzoeksplan
b. De globale opzet die in elk team gevolgd is
Schema VIII 2: De werkwijze in de tweede periode
(globaal)
c. Ontwikkelen en beproeven
[...]
Par.
2. De werkwijze geïllustreerd aan het proces in 'De Waterratten' en 'De
Bevers"
(de
5e en 6e groep) 153
Inleiding
153
CYCLUSFASE
I: DE HANDELWIJZE AAN DE START IN KAART GEBRACHT 153
CYCLUSFASE II: DOELEN EN PLANNEN AFGESPROKEN
154
Cyclusfase
III: het onderzoek in engere zin 154
1.
De eerste twee notities 154
a. De voorlopige methodiek toegelicht met 'eigen' voorbeelden 154
b. Het tussentijdje 155
c. De onderstroom 155
d. Straffen 156
e. Problemen in het contact 156
2.
De teambesprekingen over deze notities 157
a. (Her)kennen, ontwikkelen en beproeven 157
b. Een onverwacht probleem 157
c. De onderstroom 157
d. De strafdiscussie 158
e. Kwaadheid en contact 158
3.
Het werken met de voorlopige methodiek: werken met de schaduwkant 158
a. In 'De Waterratten' 158
b. In beide teams 159
c. In 'De Bevers' 159
Cyclusfase
IV: zijn situatie en handelwijzen verbeterd? 161
Cyclusfase
V: de evaluatie 162
Cyclusfase
VI: inzichten formuleren (De antwoorden op de onderzoeksvragen) 162
Cyclusfase
VII: methodologische inzichten formuleren 163
P.S.
Een klein half jaar later 163
Par.
3. Proces en resultaten in de overige groepen
Inleiding
1.
'Het Eiland' (de 7e groep)
a.
Procesverslag
Schema VIII 5. Plan en verloop in 'Het
Eiland'
Tabel VIII b. 51 conflictverhalen in 'Het
Eiland'
b.
De antwoorden op de onderzoeksvragen
2.
'De Meervogels' en 'De Sluisgroep' (de 8e en 9e groep)
a.
Procesverslag
Cyclusfase
I: De handelwijze aan de start in kaart gebracht
Cyclusfase
II: doelen en plannen afgesproken
Cyclusfase
III: het onderzoek in engere zin
Cyclusfase
IV: zijn situatie en handelwijze verbeterd?
Cyclusfase V: evaluatie
Cyclusfase VI: methodische inzichten formuleren
Cyclusfase VII: methodologische inzichten formuleren
b. De antwoorden op de onderzoeksvragen
3.
'De Bosvogels' (de 10egroep) 173
a. Procesverslag 173
Tabel
VIII d.
Straf en kwaadheid in 104 conflictverhalen van 'De Bosvogels' sept '82 t/m mei
'83 174
Schema VIII 6. De verandering van werkwijzen bij conflicten in 'De Bosvogels'
175
b. De antwoorden op de onderzoeksvragen 176
4.
'Het Huis in de Waterstraat' (de 11egroep) 177
a. Procesverslag 177
Tabel
VIII e
72 maaltijdbeschrijvingen uit het logboek van 'Het Huis in de Waterstraat'
b. De antwoorden op de onderzoeksvragen 179
Samenvatting
181