DEEL III:DE DERDE PERIODE VAN HET ONDERZOEK
Uit Hoofdstuk IXDe
derde periode van het onderzoek:
|
I.
GEDRAG BEHEERSEN, [blz. 199] | |
II.
PERSOON ONTMOETEN, [blz. 200] | |
III.
CONFLICT ONTWIJKEN, [blz. 201] |
Deze
drie aangetroffen handelwijzen zijn schematisch beschreven op de pagina 's
199,200 en 201 [Klik op de links hierboven].
De legitimatie van de keuze voor elk der drie
handelwijzen is eveneens schematisch weergegeven: op p 202 [Klik op de link
hierboven].
kijkt terug naar de literatuur van hoofdstuk I. Er is gezocht naar een mogelijke indeling van de methodische ideeën uit de literatuur aan de hand van de driedeling in de aangetroffen handelwijzen. Methodische ideeën immers impliceren een voorkeur voor bepaalde handelwijzen, terwijl handelwijzen in de praktijk met behulp van methodische ideeën worden verantwoord.
De
methodische ideeën uit de literatuur konden in twee groepen worden
ondergebracht, te weten
1.
GEDRAG REGULEREN | |
2.
RELATIE BEHOUDEN, |
De
beschrijving van de methodische ideeën van groep 1,
'gedrag reguleren', is vergelijkbaar met de beschrijving van de aangetroffen
handelwijze I, 'gedrag beheersen'. Deze vergelijking vond ook plaats. De
methodische ideeën en de vragen daarbij staan
schematisch bijeen op p 205, de vergelijking in
kernbegrippen op p 206.
[Blz. 217]
De
beschrijving van de methodische ideeën van groep 2,
'relatie behouden', is vergelijkbaar met de beschrijving van de aangetroffen
handelwijze II, 'persoon ontmoeten' .Deze vergelijking vond ook plaats. De
methodische ideeën en de vragen daarbij staan schematisch
bijeen op p 210, de vergelijking in kernbegrippen op p
211.
De
derde handelwijze, 'conflict ontwijken' , is in de literatuur slechts
aangetroffen als beschrijving van een handelwijze, aldaar 'de verliesmethode'
genoemd (door Gordon). Als methodisch idee wordt deze handelwijze afgeraden.
verwordt
in de praktijk al snel tot een voorkeur voor de handelwijze 'gedrag beheersen '.
Deze handelwijze echter maakt de methodische ideeën uit de literatuur niet
waar.
Met
name de afloop ervan is heel anders dan in de literatuur is vermeld; de afloop
is in de aangetroffen praktijk beduidend ongunstiger. Dit betekent dat de
methodische ideeën van de groep 'gedrag reguleren', met hun uitgangspunten,
kritische herziening behoeven. Een essentieel punt in deze gedachtengang is dat
'reguleren' in de praktijk tot 'beheersen' verwordt en dat 'beheersen' haaks
staat op 'dialoog'; men kan dus niet de dialoog herstellen door gedrag te
reguleren; men schept er eerder afstand mee.
liet
in de praktijk een voorkeur zien voor de handelwijze 'persoon ontmoeten'. Deze
handelwijze bleek de methodische ideeën wel waar te kunnen maken; de
afloop ervan is gunstig te noemen en komt overeen met de in de literatuur
vermelde afloop. Dit betekent dat de methodische ideeën van de groep 'relatie
behouden', met hun uitgangspunten, ondersteuning en verdere ontwikkeling
'Verdienen.
komt
in de praktijk vermoedelijk vaak voor en is in bepaalde situaties goed te
verantwoorden. Dit betekent dat het methodische idee 'vermijd deze handelwijze'
herzien kan worden en vervangen kan worden door het methodische idee: 'ontwijk
in bepaalde situaties het conflict, doch kies deze handelwijze niet als basis
voor methodiek'.
Als afsluiting van deze samenvatting en van dit hoofdstuk worden de drie aangetroffen handelwijzen nog eens in kernbegrippen naast elkaar gezet. Ook worden de methodische ideeën uit de literatuur nog eens in kernwoorden naast elkaar gezet. [Ter vergelijking beide naast elkaar de pp 218 & 219]