Schema
IX 11.
|
psychodynamisch geïnspireerde ruimtebeperkende methode, Smis, Adler; [p 11]. | |
leertheoretisch geïnspireerde methode, Trieschman c.s.; [p 14]. | |
pedagogisch
geïnspireerde methode 'gezag', Langeveld, ter Horst '70; [p 23]. |
Ele-
|
Omschrijving |
Kernbegrippen |
(1) |
Conflicten
ontstaan door gedrag van het kind: inadequaat, normafwijkend,
ongewenst gedrag. Dat wordt veroorzaakt door egozwakte, chaotische
impulsen en neigingen, tekort aan sociale vaardigheden of geweten, of
door angst en boosheid uit het verleden. Eigenlijk willen de kinderen
geen chaos. |
Ongewenst
gedrag van het kind. Gezag van de volwassene.
|
(2) |
1
Corrigeren, afremmen of doorbreken van ongewenst gedrag. |
GEDRAG REGULEREN (corrigeren, aan- en afleren van gedrag) ten dienste van de dialoog en de ontwikkeling. |
(3) |
1 Ga een opvoedings- of leerrelatie aan waarin je gezag hebt en gedrag en normen kunt aanleren. Deze relatie is persoonlijk, doch wordt bij conflicten ook functioneel gehanteerd. 2 Hanteer gezag, leer gedrag en normen aan. 3 Reguleer, organiseer, structureer, rem af/moedig aan, stel grenzen en regels, controleer, waarschuw, wees consequent. 4 Gebruik straf en beloning zorgvuldig en systematisch. |
Relatie
aangaan: persoonlijk, doch bij conflicten ook functioneel. Gebruik van
gezag. |
(4) |
Dit lukt. Het resulteert in een sfeer waarin conflicten niet escaleren en waarin een leerproces plaats vindt waarin ander gedrag, zelfcontrole en geweten geleerd wordt. Dit is resultaat van de interventies van de volwassene. |
Conflictarme
sfeer. |
(5) |
Geen uitspraken over aangetroffen. |
? |
(6) |
Psychodynamische
theorie. |
Psychodynamische,
leer- en pedagogische theorie. |
(7) |
(Pedagogisch) gedragswetenschappelijk onderzoek (in de praktijksituatie). |
Gedragsonderzoek. |
Vra-
|
1)
Zijn de uitgangsstellingen wel geldig: kind als oorzaak? kind als zich
gedragend wezen? Volwassene als zeker wetend en kiezend (handelend)
wezen? |