[Blz. 211]
Element |
Methodische ideeën uit
de literatuur groep 2:
|
Aangetroffen handelwijze
II:
|
(1) |
Gedrag is signaal dat een boodschap bevat, vaak een 'vraag' of behoefte. Gelijkwaardigheid. |
Handelen van iemand als ik, een persoon. De schaduwkant bevat belangrijke boodschappen. |
(2) |
RELATIE
BEHOUDEN, |
DE PERSOON ONTMOETEN, |
(3) |
Relatie
aangaan als persoon, naast het kind. |
Communicatie
en contact bevorderen als persoon die de leefsituatie deelt. |
(4) |
Leefbaar
klimaat. |
Contact
beter. |
(5) |
Tevreden, kwetsbaar. |
Moeilijk, moe, maar meestal tevreden. |
(6) |
Orthopedagogisch
relevante theorieën, met name interactietheorie. |
Contact
is zinvol doel. |
(7) |
Orthopedagogisch relevant praktijkonderzoek. | Zélf ontwikkelen. |