Schema
IX 13.
|
Psychodynamisch
geïnspireerde ruimtebiedende methode; Redl c.s., Brown c.s., Schouten c.s.,
Bierenbroodspot c.s.; [p 11]. | |
Interactie-methode;
Hommes, Helmer, Gordon; [p 19]. | |
Pedagogisch geïnspireerde methode 'vraag'; Imelman, Huilinga, Kok; [p 23]. |
Ele-
|
Omschrijving |
Kernbegrippen |
(1) |
Conflicten
zijn normale, oplosbare en mogelijk vruchtbare problemen in de
(pedagogische) interactie. Zowel kind als volwassene, alsook de
interactie kan de bron van het conflict vormen. |
Gedrag is signaal dat een boodschap bevat, vaak een 'vraag' of behoefte. Gelijkwaardigheid. |
(2) |
1
De communicatie, het contact of de relatie behouden, herstellen en
intensiveren. |
RELATIE BEHOUDEN, herstellen, verbeteren. 'Vraag' beantwoorden. Conflicten oplossen en benutten. |
(3) |
|
Relatie
aangaan als persoon, naast het kind. De
'vraag' verstaan en beantwoorden. Gevoelens
uiten en helpen uiten. Reguleren
met behoud van contact. Vermijd dwang & straf. |
(4) |
Dit lukt en resulteert in
een klimaat waarin te leven valt met 'kinderen die haten' en waarin
conflicten vruchtbaar kunnen zijn. Kinderen ontwikkelen zich en lossen
zelf hun problemen op. |
Leefbaar
klimaat. |
(5) |
Tevreden, doch ook: verward, onmachtig, kwetsbaar. |
Tevreden, kwetsbaar. |
(6) |
Psychodynamische en orthopedagogische theorie, psychotherapeutische principes, communicatietheorie. Behandeling kan ook in het dagelijks leven plaatsvinden. |
Orthopedagogisch
relevante theorieën, met name interactietheorie. |
(7) |
Klinisch onderzoek van kinderen en onderzoek waarin deze ideeën in de praktijk worden uitgeprobeerd: orthopedagogisch onderzoek, praktijkonderzoek. |
Orthopedagogisch relevant praktijkonderzoek |
Vra-
|
1)
Ontwikkel een bruikbaar en breed interpretatiekader, met behulp waarvan
signalen (kritiseerbaar) geïnterpreteerd kunnen worden. |