Omschrijving per element
|
Kernbegrippen
|
(1)
|
Interpretatie:
als handelen van een persoon
De groepsleider ziet het doen en laten als zinvol handelen van bewoners,
die niet wezenlijk anders zijn dan hij. Hij zoekt naar de betekenis, de
motieven en naar de kennelijk belangrijke boodschap die daarin wordt
uitgedrukt.
Hij neemt waar vanuit persoonlijke betrokkenheid en als deelnemer in een
leefsituatie. Hij ziet de bewoners als personen. |
Handelen van iemand als
ik, een persoon. De schaduwkant bevat belangrijke boodschappen. |
(2)
|
Doel:
persoon ontmoeten, conflict oplossen, contact behouden
Contact aangaan inclusief de schaduwkant, dit contact zo nodig
herstellen en onderhouden. Zodoende nabijheid mogelijk maken en houden.
Hulp- en ontwikkelingsvragen opsporen en beantwoorden.
De eigen grenzen en die van de situatie helder maken en houden, deze zo
nodig verdedigen. Conflicten oplossen met behoud van contact. |
De persoon ontmoeten,
daartoe zo nodig conflicten oplossen met behoud van contact. |
(3)
|
Werkwijze:
communicatie en contact bevorderen
Een positiekeuze als persoon die de leefsituatie deelt. De zorgfunctie
onvoorwaardelijk garanderen.
Ruimte bieden voor de kennelijk belangrijke gevoelens, behoeften,
wensen, belangen en rechten; de kennelijk belangrijke grenzen
respecteren. Hulpvragen herkennen.
Communicatie bevorderen, verbaal en niet-verbaal: open staan voor wat
bewoners te 'zeggen' hebben, de eigen boodschappen zorgvuldig uitzenden,
met name grens-aangevende ik-boodschappen.
Lichaamstaal verstaan en gebruiken, samen dingen doen.
Echte gevoelens tijdig en zorgvuldig uiten, ook kwaadheid.
Contact aangaan, d.w.z. de boodschap in het doen en laten trachten te
ontvangen, te erkennen en te herkennen en dit terug te melden.
Eérst contact aangaan, dan pas eisen stellen; niet over-eisen. Eisen
serieus nemen én helpen ze waar te maken.
Zo nodig de confrontatie aangaan dwz de grenzen zichtbaar en
Zo veel als mogelijk is afzien van het gebruiken van macht en overwicht:
slechts als noodmaatregel die gelegitimeerd moet worden; dan
gelijktijdig het contact aangaan. Niet straffen. |
Communicatie
en contact bevorderen als persoon die de leefsituatie deelt. Ruimte
bieden voor personaliteit, voor hulpvragen en kennelijk belangrijke
boodschappen, ook uit de schaduwkant. Onvoorwaardelijke zorg.
Zonodig conflict en confrontatie aangaan met behoud van contact.
Macht & overwicht slechts met mate gebruiken.
|
(4)
|
Afloop:
contact beter, conflict oplosbaar, hulp is mogelijk
Contact met de schaduwkant kan over en weer verrassend snel tot stand
komen; dieper contact kan meer tijd en moeite vergen.
Zodra er contact is, treedt er meestal een relatieve, maar wel echte
rust in. De groep is levendig, maar er komt geen chaos. Onderlinge
overheersing neemt af. Hulp- en ontwikkelingsvragen worden zichtbaar.
Er komen gaandeweg minder conflicten; die er nog wel zijn, zijn
oplosbaar en, indien doorlopen, contactverbeterend. |
Contact
beter, conflicten oplosbaar. Echte rust. Hulpvragen zichtbaar.
Groep levendig maar geen chaos. Onderlinge overheersing neemt af. |
(5)
|
Bevinding
achteraf: moeilijk, moe, tevreden
De groepsleider voelt zich écht geraakt, voelt zijn grenzen, maar kan
zichzelf blijven, zich verruimen.
Meestal tevreden, soms teleurgesteld in het contact. |
Moeilijk, moe, maar
meestal tevreden. |
(6)
|
Inzichten:
conflict kan contact verbeteren
Zó conflicten hanteren leidt tot beter contact en die basis heb je
nodig. De 'theorie uit het hoofdgebouw' wordt betwijfeld. Je leert
jezelf en je groep kennen. De vraag naar een hulpverleningsmethodiek
komt op. |
Contact is zinvol doel.
Conflict kan contact bewerkstelligen. Je leert jezelf en je groep
kennen. Vraag naar hulpverlenings- methodiek. |
(7)
|
Zoekweg:
ervaringsleren
Zélf methodiek ontwikkelen door ervaringen uit te wisselen, daarvoor
ook te rade gaan bij de bewoners. |
Zélf
ontwikkelen.
Naar bewoners luisteren. |