HOOFDSTUK
III
HET METHODOLOGISCH REFERENTIEKADER: HANDELINGSONDERZOEK
Dit
hoofdstuk gaat over het doen van wetenschappelijk onderzoek.
Lezers die hierin niet geschoold en geïnteresseerd zijn kunnen volstaan met het
lezen van de
'Samenvatting
II' die het hoofdstuk besluit.
Inleiding
39
Par.
1. Plaatsbepaling 40
1.
Geschiedenis en terminologie 40
2.
Plaatsbepaling 42
Schema: vier typen methodologie 42
Par.
2. Wetenschapstheoretische achtergrond 43
Inleiding
43
[Blijf binnen het frame. Achtereenvolgens verschijnen:]
Schema:
wetenschapstheoretische uitgangspunten (paradigmata) 43
1.
Het organiserend kernbegrip van handelingsonderzoek: de discours 44
2.
Een wetenschappelijke procedure: een cyclus 45
Schema: een cyclus, uit de literatuur gedestilleerd 46
Schema: idem 48
3.
Een waarheidscriterium: consensus 49
Schema: geldigheid van uitspraken in de discours (Habermas)
50
4.
De richtinggevende sleutelbegrippen 51
Par.
3. Methoden 51
[Blijf binnen het frame. Achtereenvolgens verschijnen:]
Inleiding
51
1.
gegevens verzamelen over het handelen in de praktijk 52
a. De aard en inhoud van de gegevens 52
b. Het verhaal over het handelen 52
c. De wijze van verzamelen en ontwikkelen van gegevens 53
2.
Gegevens bewerken 54
a. Ordenen 55
b. Selecteren 55
c. Coderen 55
d. Analyseren 55
e. Vergelijken 55
f. Abstraheren en redeneren 55
g. Rapporteren 56
3.
De discours 56
a. Begrijpen 56
b. Uitwisselen 57
c. Problematiseren 57
4.
Ideeën over verbeterd handelen ontwikkelen 57
5.
Beter (?) handelen in de praktijk beproeven 57
6.
Het destillaat 57
Uitleiding
58
Par.
4. Kwaliteitscriteria 58
[Blijf binnen het frame. Achtereenvolgens verschijnen:]
Inleiding
58
1.
Eisen aan het produkt 59
a. Bruikbaarheid 59
b. Rationaliteit en logische consistentie 60
c. Openheid voor verdere ontwikkeling 61
2.
Eisen aan het proces 61
a. Creativiteit 61
b. Doorzichtigheid voor praktijkwerkers 61
Samenvatting
en uitleiding 61
1.
Samenvatting I
61
2.
Uitleiding: orthopedagogiek en handelingsonderzoek 62
3.
Samenvatting II 63