[Terug naar de tekst. Klik op "Terug #1"]
[Blz. 46]
[Schema B staat hier onder]
|
Haag e.a. 1972 [*31] |
Van Strien 1975 e.v. |
Moser 1977 e.v. |
Van gennep 1980 [*31] |
Van Dijkum 1980 e.v. |
|||
I |
analyse van de situatie |
probleemstelling diagnose |
(I) fase van vraagstelling, bewustwording, problematisering en ver-onzekering |
1. analyse van de praktijk |
wederzijdse oriëntatie |
|||
2. normatieve analyse |
relatieopbouw | |||||||
II |
(nieuwe) [*31] doelen stellen |
← ↑ ↑ ↑ ↑ ↑ ↑ ↑ ↑ |
planformulering |
probleem- |
||||
3. oriëntatie op het praktisch handelen |
||||||||
III |
zelfreflectie over het eigen handelen |
ingreep of handeling |
(II) projectfase |
4. beproeven in de praktijk |
onderzoek in engere zin: het handelen terugkoppelen, bijsturen, leren, bewustworden |
|||
1 |
informatie- |
← ↑ ↑ ↑ ↑ ↑ ↑ |
||||||
IV |
en de afloop daarvan → → |
evaluatie |
2 |
discours |
5. werken de oriëntaties in de praktijk? |
analyse en hypothesevorming |
||
3 ↓ |
bewerking van handelings- |
|||||||
4 |
handelen in de praktijk |
|||||||
V |
nieuwe handelings- |
|
(III) verslagfase |
6. inzichten bijstellen |
stabilisering en uitzaaiing |
[*31]
Deze auteurs geven een cyclus weer die zowel als de grote, als wel de kleine
cyclus gezien kan worden. In vak 3 zou men dezelfde cyclus, meerdere malen
herhaald, kunnen vermelden.
[Blz. 47]
Koning & Pijnenburg 1980 |
Doets 1981 |
Freire 1985 |
Clemens 1985 [*31] |
Uit de literatuur gedestilleerd (Gieles) |
|||||
I |
constructie |
probleem- |
1. |
situatie en handelwijzen aan de start in kaart brengen |
|||||
II |
planning |
design |
1 |
plannen van komend handelen |
← ↑ ↑ ↑ ↑ ↑ ↑ ↑ ↑ ↑ ↑ ↑ ↑ ↑ ↑ ↑ ↑ ↑
|
doelen stellen, plannen maken |
|||
III |
realisatie |
data- |
2. |
2 ↓ ↓ |
volvoeren van dat gekozen handelen |
onderzoek in engere zin: |
|||
1 ↓ |
gegevens verzamelen |
← ↑ ↑ ↑ ↑ ↑ ↑ ↑ |
|||||||
2 ↓ |
gegevens bewerken | ||||||||
3 ↓ |
discours | ||||||||
4 ↓ |
ideeën ontwikkelen | ||||||||
5 | (beter?)
handelen in de praktijk → → |
||||||||
3. bespreken |
|||||||||
6 | destillaat | ||||||||
IV |
stabilisatie |
interpretatie |
4. |
3 ↓ ↓ |
observeren aan de hand van vastleggingen |
evaluatie: |
|||
V |
evaluatie |
rapportage |
5. |
4
|
overdenken van
de gevolgen
→ → |
inzichten formuleren |
[Terug naar de tekst. Klik op "Terug #1"]