1. Samenvatting I[Blz.
61] Handelingsonderzoek is onderzoek dat antwoord tracht te geven op praktische vragen, met name vragen naar handelwijzen die situaties kunnen veranderen en problemen kunnen oplossen en dat uitgaat van de visie op de mens als handelend wezen. De methodologie haakt aan bij de 'action research' van Lewin en heeft, met name in het Duits-talige gebied, een ontwikkeling doorgemaakt waarin, met name door Moser, een eigen wetenschapstheoretische onderbouwing is ontstaan. Deze baseert zich vooraI op de Kritische Theorie van de Frankfurter School, in het bijzonder de bijdragen van Habermas daarin. [Blz.
62] Handelingsonderzoek gebeurt samen met praktijkwerkers; het onderscheid tussen wetenschappers en practici is principieel opgeheven; practici onderzoeken hun eigen situatie en handelwijzen, wetenschappers werken actief mee aan het zoeken naar oplossingen en nieuwe handelwijzen, gezamenlijk ontwikkelen zij methodische ideeën, kennis en theorie van het type 'weten te handelen'. Handelingsonderzoek
gebeurt in een spiraalvormig proces waarin handelen in de praktijk, het
verzamelen en ontwikkelen van data, het bewerken en analyseren hiervan en
reflectie hierover zich afwisselen. Uit de literatuur is een cyclus van het
handelingsonderzoek te destilleren, welke getekend is op
p 48. Van
het handelen in de praktijk wordt verslag gedaan door de actoren. Hun verhaal
over hun handelwijze vormt de kern van de onderzoeksgegevens. Deze verhalen
worden verzameld, zo nodig geselecteerd, interpreterend geanalyseerd aan de
hand van voor de vraagstelling relevante categorieën en eventueel aangevuld
met andere relevante gegevens. De verhalen, de verdere gegevens, de analyse en
de voorstellen tot conclusies worden vervolgens besproken in de discours. De discours is het regelmatig terugkerend gesprek tussen alle bij het onderzoek betrokkenen waarin alle gegevens ter discussie worden gesteld en waarin afspraken, besluiten en voorlopige conclusies worden vastgesteld. De discours is de centrale instantie van handelingsonderzoek. Het is een gesprek waarin alle aanspraken op geldigheid van uitspraken ter discussie gesteld kunnen worden door alle deelnemers. De ter discussie gestelde uitspraken worden rationeel beargumenteerd totdat consensus is bereikt over de voorlopige geldigheid van uitspraken; dat wil zeggen:
Funderend
voor deze werkwijze is de consensus-theone over de waarheid van Habermas --
zie het schema op p 50. In
de discours moet het handelen van de praktijkwerkers eerst begrepen worden. Handelwijzen
worden vervolgens uitgewisseld en geproblematiseerd; het vanzelfsprekende
wordt van vraagtekens voorzien en zo mogelijk herzien. Op deze wijze worden in
een kritische, dialogische en dialectische discours ideeën voor nieuwe
handelwijzen en theoretische onderbouwing hiervan ontwikkeld. Deze ideeën
worden in de praktijk beproefd, waarmee de cyclus opnieuw begonnen is. Als dit alles lukt, resulteert een theoretisch onderbouwd handelingsrepertoire
Indien het onderzoeksproces systematisch, controleerbaar, kritisch-creatief en voor ieder doorzichtig is afgelegd, kan gesproken worden van wetenschappelijk onderzoek, gemeten naar de normen van handelingsonderzoek. Deze
verschillen van de normen van gedragsonderzoek, omdat het onderliggend
paradigma verschilt. Gevraagd mag worden beide normenstelsels bij het
beoordelen van handelingsonderzoek niet te verwisselen en elk op eigen merites
te beoordelen. 2.
Uitleiding: orthopedagogiek en handelingsonderzoek
Aan het eind van het vorige hoofdstuk is de orthopedagogiek getypeerd als de wetenschap die de handelingsverlegenheid in het pedagogische veld weet te doorbreken. Daartoe, zo werd gesteld, is kennis nodig van het type 'weten te handelen waar anderen het niet meer wisten'. Essentieel voor de orthopedagogiek is dus het verbreden van de horizon van het bekende en het ontwikkelen van nieuwe handelwijzen en funderende theorie die rationeel te verantwoorden is en die de handelingsverlegenheid blijkbaar kan doorbreken. Daartoe, zo werd gesteld, is de orthopedagogiek per definitie een wetenschap die kritisch staat ten opzichte van de bestaande werkelijkheid en die dus dialectisch en kritisch denkt.
[
Blz. 63] In
dit hoofdstuk hebben we gezien dat handelingsonderzoek bedoeld is om kennis van
bet type 'weten te handelen' te ontwikkelen, dat het nieuwe handelwijzen en
funderende theorie wil ontwikkelen die de horizon van het bekende kunnen
verwijderen en die bestaande situaties helpen te veranderen. We hebben gezien
dat in handelingsonderzoek kritisch en dialectisch wordt gedacht. |
Welnu: handelingsonderzoek zou dus wel eens precies die kennis kunnen ontwikkelen waar in de orthopedagogiek vraag naar is. [*116] Het proces van handelingsonderzoek sluit aan bij het proces dat de opvoeder aflegt als deze voor problemen komt te staan. [*117] De intersubjectieve werkwijze van handelingsonderzoek sluit aan bij het 'voorwerp van onderzoek' in de (ortho)pedagogiek, dat immers bestaat uit kennende subjecten die in principe vrijheid van handelen hebben en dit handelen ter discussie kunnen stellen.[*118] De hermeneutische werkwijze in handelingsonderzoek sluit goed aan bij de hermeneutische traditie in de (ortho)pedagogiek.[*119] De in eerste instantie idiografische kennis die in handelingsonderzoek wordt nagestreefd sluit aan bij de waarde die aan deze kennis in de pedagogiek en psychologie al langer wordt toegekend. [*120] Een keuze voor handelingsonderzoek heeft voor de orthopedagogiek een consequentie, namelijk het werken in de handelingsvisie en het opgeven van de positivistische gedragsvisie. "Door dialectisch en dialogisch de ander te benaderen geef je toch bij voorbaat elk positivisme op, aldus Van Gennep [*121]. |
116 117 118 119 120 121 |
Het leek de moeite waard om de methode van handelingsonderzoek eens uit te proberen om een praktisch orthopedagogisch probleem op te lossen: het omgaan met botsingen en conflicten in de dagelijkse leefsituatie door groepsleiders in tehuizen. Dat is in dit onderzoek gebeurd. Hoe dit onderzoek is opgezet en uitgevoerd valt in de komende hoofdstukken te lezen. Wat het aan produkt heeft opgeleverd volgt in hoofdstuk XI. |