Samenvatting
[Blz. 106] Dit
hoofdstuk besprak, in methodologisch opzicht, de eerste periode van het
onderzoek. In deze periode is met vier teams van groepsleiders en vier
doctoraalstudenten orthopedagogiek een voorlopige conflicthanterings-methodiek
ontwikkeld. De
doelstelling was: het ontwikkelen van voor de groepsleiding bruikbare, juiste en
voor ontwikkeling vruchtbare handelwijzen om met botsingen en conflicten in de
dagelijkse leefsituatie om te gaan. De
kernbegrippen 'handelen' en 'handelwijze' zijn voor dit onderzoek uiteengelegd
in zeven elementen. Voor het begrip 'handelwijze' zijn dit de volgende. |
Element |
Omschrijving |
Kortweg |
(1) |
Het interpreterend waarnemen van de situatie. |
situatie*
|
(2) |
Het
willen van iets, het kiezen van doelen en het maken van een plan. |
doel |
(3) |
Het
kiezen en verrichten dan wel het nalaten van bepaalde daden op bepaalde
manieren. |
werkwijze |
(4) |
Het interpreterend waarnemen van de afloop |
afloop |
(5) |
Het opmerken van een bevinding achteraf. bevinding achteraf |
bevinding achteraf |
(6) |
Het
ontwikkelen van inzichten en/of zinvolle vragen in de richting inzichten
|
inzichten |
(7) |
Het
uitvinden van wegen die tot nieuwe kennis kunnen leiden, zoekweg waarmee
beter gehandeld kan worden. |
zoekweg |
Deze
zeven elementen spelen een cruciale rol in dit onderzoek. [...] Deze zijn
tijdens het onderzoek ontwikkeld; aanvankelijk waren de laatste drie elementen
in een, later in twee elementen samengevoegd. Met
behulp van deze zeven elementen was het mogelijk om
Schema
IV 7.
|
Een verticale analyse (zie p 91) leverde methodische ideeën op per verhaal; | |
een horizontale analyse (zie p 91) formuleerde methodische ideeën per element over meerdere verhalen. | |
Beide
analyses combinerend werden een of meer methodische ideeën of conclusies
geformuleerd. |
[Blz.
108]
f.
Abstraheren en redeneren:
de in de analyse en vergelijking gebruikte
begrippen werden nog eens geïnspecteerd, zo mogelijk iets verder geabstraheerd,
met elkaar in verband
g.
Rapporteren:
van de bewerking werd verslag uitgebracht aan het team in
kwestie. De rapportage vond niet, of bij uitzondering, plaats door het
weergeven van analyses, matrixen, begrippen, omschrijvingen en redeneringen,
maar in de vorm van een leesbaar en de groepsleiding aansprekend verhaal of
betoog. De ontwikkelde methodische ideeën werden hierin
in vraagvorm en concepts-gewijs aangeboden. De formulering was waar nodig ;
problematiserend en critiserend, dialoog en dialectiek oproepend. De aldus
gemaakte 'notities' werden een week voor het discours-teamgesprek verzonden. Er
zijn in deze fase 26 van deze notities geschreven over het omgaan met
conflicten.
Deze vond ongeveer maandelijks plaats met het team, deszelfs
begeleiders, de student en mij. Ik leidde, de student notuleerde. Groepsleiders
hadden voorrang van
als het
lukte waren er na de discours gezamenlijke en door de groepsleiding als eigen
beleefde ideeën over betere handelwijzen. Deze waren in de notitie en de notulen
vervat.
Hiermee begon de cyclus opnieuw: de
ontwikkelde ideeën werden in de praktijk beproefd en hiervan werd in het logboek
weer verslag gedaan. De cyclus start weer bij punt I.
de verzamelde notities, verslagen en logboeken bevatten nu verhalen over verbeterd handelen en methodische ideeën daarover.
Op dezelfde wijze als in cyclusfase I zijn gegevens verzameld en is rniddels een 'foto 2' in kaart gebracht hoe de situatie en de handelwijzen geworden waren.
Hiernaar
is gevraagd door middel van enkele evaluatievragen die door alle deelnemers
Dit
is in drie van de vier groepen gebeurd in de scriptie van de betreffende
student. Voor alle
Deze
zijn per groep in de drie scripties, en over het gehele onderzoek in dit
onderzoeksverslag beschreven.
In
dit hoofdstuk is de gevolgde werkwijze steeds toegelicht aan de hand van
voorbeelden uit de eerste groep. Met behulp van deze illustraties is tevens de
inhoudelijke basis van de ontwikkelde methodiek aangegeven. Op grond van het
ontwikkelproces in de eerste groep kon, ten kortste geformuleerd, het volgende
gezegd worden.
wordt
het conflict geïnterpreteerd als probleem van regulering, als een
machtsprobleem. De . doelstelling is reguleren, de werkwijze is gebruik van
macht. Uit de verhalen blijkt dat de afloop dan een belemmerde communicatie
laat zien en een verlies van contact, dus een
Na soms een kortstondige rust volgt bijna altijd escalatie van het conflict, waardoor de groepsleiding
in een vicieuze
[Blz.
109]
wordt het conflict
geïnterpreteerd als een contactprobleem. Het
Deze gedachte, ontwikkeld in de eerste groep, is aangeboden aan de tweede deelnemende groep.
Het volgende hoofdstuk vertelt van het proces dat in die tweede groep
plaats vond.
Lag de nadruk in dit hoofdstuk op de methodologische invalshoek met
inhoudelijke illustraties,
in het volgende hoofdstuk ligt de nadruk op de inhoud
van de zich ontwikkelende methodiek.