|
Hoe kun je goed leven met pedofiele gevoelens in je ziel? |
|
Of bij mensen om je heen? |
|
Hoe kan de samenleving er mee leven?
|
Leefstijlen
Ouders en verzorgers
De maatschappij
De vier criteria
De maatschappij, dat ben jij
|
Hoe kun je leven met een fel verlangen naar snelheid in je ziel?
Ga rijden, maar houd je aan de regels en maak geen ongelukken. Kijk ook even waarom
je dat zo graag wilt. |
|
Hoe kun je leven met een hevig verlangen naar meer en meer bezit?
Koop en
verzamel, maar houd je aan de maatschappelijke regels en steel niet van anderen.
Kijk ook eens wat je misschien eigenlijk zoekt. |
|
Hoe kun je leven met een sterk verlangen naar veel zoet
voedsel?
Eet rustig, maat houd maat. Vraag je af wat je eigenlijk zoekt of
mist. |
|
Hoe kun je leven met een grote behoefte aan spanning dat door je hoofd heen
spookt?
Zie veel films en wedstrijden, word brandweerman, agent of soldaat, maar tref geen
onschuldigen, help die juist. Zoek ook eens waar die sterke behoefte vandaan komt. |
|
Hoe kun je leven met heteroseksuele verlangens die door je hart heen razen?
Zoek
een partner of zoek partners en ga een relatie aan. Denk hierin vooral ook aan
de ander en richt geen schade aan. |
Het antwoord op de vraag hoe dit met pedofiele gevoelens moet,
luidt niet anders. Ga met kinderen om als je daar iets in ziet, maar houd je aan
de maatschappelijke regels, maak geen ongelukken en vermijd het risico. In
praktijk betekent dit: onthoud je van seksuele contacten.
Cruciaal is dat je die gevoelens niet ontkent, niet wegstopt,
niet projecteert in anderen, maar erkent. Kijk er naar, praat erover,
probeer ze te accepteren als iets van jezelf. Het laten verdwijnen van
deze gevoelens blijkt, als ze eenmaal bewust zijn, niet mogelijk. Probeer te ontdekken waar
ze vandaan komen, wat ze betekenen, wat er achter zit, hoe je er mee kunt leven.
|
Vaak worden problemen in onze cultuur gezien als lastig of ongewenst, maar
ik ben gaan zien dat ze de meest waardevolle kanten van onszelf aan de
oppervlakte brengen als we er echt naar durven kijken.
Ton v.d. Kroon, 1996, p.152
.
|
Kijk, met andere woorden, eerlijk in de
spiegel. Probeer je schaduw te ontdekken. Ik beweer niet dat die
schaduw per se de pedofiele gevoelens betreft; de schaduw is aanvankelijk
onbewust, terwijl je deze gevoelens intussen wel bewust bent geworden. Het
gaat om te ontdekken wat daaronder ligt aan lastige gevoelens die je
misschien wel projecteert. Je weet maar niet. |
De schaduw moet op de een of andere manier, op het een of andere moment,
of de een of andere plek haar legitieme expressie krijgen.
Door haar onder ogen te zien hebben we de keus wanneer, hoe en waar we
in een constructieve context aan haar neiging zich te willen uiten
toegeven. [...]
Als we braaf de andere kant uitkijken hebben we die mogelijkheid niet.
Dan gaat de schaduw, aan zichzelf overgelaten, op een destructieve,
gevaarlijke manier met ons aan de haal.
Dan 'overkomt' het ons en kunnen we, juist als het erg gênant is omdat
we niet weten wat er gebeurt, niets doen om de uitwerking te verzachten.
[...]
Volgens Jung bestaat de schaduw in werkelijkheid voor negentig procent
uit zuiver goud. Wat onderdrukt is, bevat een geweldige hoeveelheid
energie met een groot positief potentieel. De schaduw is, hoe lastig zij
ook is, niet intrinsiek slecht. [...]
Je de schaduw toe-eigenen is op de lange duur lang niet zo vernietigend
als het ontkennen van de schaduw.
Zweig & Abrams 1996, pp 51, 55 & 56.
.
|
Ja, maar hoe dan?
Hier mag ik verwijzen naar de 21 leefstijlen die in zeven talen
op de JON web site staan.
Kijk er eens naar en kies vooral stijl nr 21 uit.
Een van de mogelijke keuzen is de zorg voor kinderen op je te
nemen, een gebied dat mij goed bekend is. Het wemelt hier van de mensen met
liefde en gevoel voor kinderen. Wil je hen warmte en intimiteit bieden? Er is
vraag naar!
Ik schreef hier het volgende over en heb deze tekst herhaald in
een latere lezing:
De kunst is dus, om:
|
zelf als groepsleider het lichamelijk geven van warmte
niet te schuwen, niet te wijken voor de angst 'wat anderen er wel van
zullen denken'; [...] |
|
in het team zo'n klimaat te scheppen dat je er als
groepsleider over al je gevoelens kunt praten die je in het werk opdoet -
en niet alleen de irritatie, ook de vertedering of verliefdheid, het gek
zijn op iemand. (Ieder kind heeft tenminste één iemand nodig die
werkelijk gek op hem of haar is, schrijft Bronfenbrenner;)
[...] |
Dit alles is buitengewoon moeilijk: onze cultuur, onze eigen
opvoeding, bepaalde theorieën over kind en opvoeding en onze taal zitten ons
hierbij dwars; we hebben de stroom tegen. Misschien zijn we, ter wille van de
kinderen die onze warmte zo behoeven, sterk en moedig genoeg om behoedzaam,
doch ook krachtig tegen die stroom in te zwemmen.
Gieles, Warmte en intimiteit...,1983/1987,
slot, en Voorzichtige verkenningen...,
1995, slot.
Ouders en verzorgers
|
Wat mij vaak frappeert in nieuwsberichten is dat kindlief met
van alles en nog wat bezig is, maar dat de ouders niet het flauwste idee hebben
waar het zich mee bezig houdt. De laatste keer dat het mij trof was bij het
bericht over de
jongen die met een vliegtuig op een gebouw vloog. Zijn ouders hadden geen idee
waar zoonlief zich zoal mee bezighield.
< Conflict & Contact,
< p. 71
p. 73 ↓ |
Naar school! Punt uit klaar! |
Die #$@!& leraar heeft de !*&^$# op me! |
Van cruciaal belang is het leggen en onderhouden van contact met
het innerlijk van de kinderen, inclusief hun schaduwkant, de
minder mooie of gewenste kant, de vragen, de angsten, de schaamte. Probeer de
gevoelens van het kind te erkennen, te herkennen, te accepteren. Het kind zal dan minder de neiging hebben dingen
te verbergen. Het kind zal minder snel een ander, een Vitalis
nodig hebben omdat het er niet alleen voor staat. De noodzaak van dit type
contact geldt vanaf de huilende baby tot ver in de adolescentie.
|
|
En als het een Vitalis vindt en die kans op een aanvullend
contactfiguur benut, kun je
vanuit goed contact met je kind, ook vertrouwen hebben in zijn of haar
onderscheidingsvermogen; waar het kind twijfels heeft zal het deze, mits er goed
contact is, voorleggen.
De maatschappij kan regels opstellen in overleg met betrokkenen,
net zoals dit met de wegvervoerders en de boeren gebeurt. Regels die het
wegvervoer of het boerenbedrijf niet lamleggen maar mogelijk maken met de minste
kans op ongelukken en genoeg kansen voor het welzijn van mens en dier.
Met pedofiele verlangens en verhoudingen hoeft het niet anders
te gaan. Roelofs, Van
Ree en Palmen schreven hier niet lang
geleden nog over en deden voorstellen. Deze voorstellen, vier criteria en een
P.S., zijn mede
door mij in de NVSH en andere groepen ontwikkeld. In de laatste paragraaf van
mijn achtergrondartikel
bij mijn Parijse/Zweedse lezing vermeld ik ze uitvoerig. Hier zijn ze in het
kort.
1. Regie: kinderen moeten altijd de regie in handen hebben over hun eigen
seksualiteit, hun relaties met anderen en hun eigen leven.
2. Initiatief: initiatieven tot seksualiteit moeten altijd van de kinderen
zelf uitgaan, ook in een later stadium van de relatie.
3. Vrijheid: kinderen moeten zich elk moment aan een relatie met een
volwassene kunnen onttrekken (afhankelijkheidsrelaties waarin seksualiteit een
rol speelt belemmeren hen in deze vrijheid). Liefde en aandacht moeten
onvoorwaardelijk zijn. Er mag op dit gebied niet met sex gemanipuleerd worden.
4. Openheid: het kind mag niet met een geheim opgezadeld worden. Het hangt
mede van de situatie af hoe een kind seksualiteit beleeft Dit hangt voor een
groot deel af van de kwaliteit van de relatie en van de ondersteuning door
(de) volwassene(n).
P.S. De moraal heeft invloed: openheid over
seksualiteitsbeleving van kinderen wordt lang niet overal op prijs gesteld.
Vaak moeten kinderen seksualiteit stiekem beleven. Op homoseksualiteit rust
voor veel jongeren een groot taboe. Dit kan problemen en onzekerheid
opleveren. Indien de subcultuur waarin ze verkeren ontspannen en sterk genoeg
is, kunnen kinderen daar steun aan ontlenen.
Ik merk op dat je als volwassene de eerste drie criteria in
principe waar kunt maken: Regie, Initiatief en Vrijheid. Ik moet echter
constateren dat het vierde criterium, Openheid, juist door de huidige moraal,
niet meer waar gemaakt kan worden.
De maatschappij, dat ben jij
Er moet dan wel iets veranderen en dat is dat het zondebokproces
stopt. Dit proces is op het ogenblik volop gaande. We zagen het al in het
demoniseringsproces. We zagen tot welke absurditeiten dit in andere landen
heeft geleid. We kunnen dit proces hier wellicht nog stoppen.
Goed en meer objectief onderzoek zou ook geen kwaad kunnen. Het
onderzoek op dit punt zit volkomen vastgebeten in modellen
die geen open vragen meer stellen en die de mens reduceren tot een
deterministisch vastgepinde gedragsmachine die onder dwang tot ander denken en
doen moet komen.
Nu is niet iedere lezer een minister of onderzoeker, maar voor
ieder geldt "De maatschappij, dat ben jij". Ieder kan voor zichzelf
ophouden met zondebokken aan te wijzen en deze te discrimineren. Ieder kan
openstaan voor het eigen innerlijk, het innerlijk van onze kinderen en het
innerlijk van de volwassen medemensen. Dan kom je te weten wat 'deze mensen
bezielt'.
Het belangrijkste is om er achter te komen wat jou zelf
bezielt en dit geldt voor beide partijen. Kijk naar wat je de ander
verwijt en kijk dan eerlijk in de spiegel om te ontdekken wat je wellicht op de
ander projecteert.
In elk geval heb ik zelf nu enige opening van zaken gegeven door
te vertellen wat mij bezielt. Dit is iets dat ik in elk geval kan doen en dus
doe ik dat dan ook maar. Het moge leiden tot begrip en, bij verschil van
inzicht, tot respectvol tegenspel in de vorm van redelijke argumenten.
|