* VM = Voorlopige Methodiek
Groep →↓ Proces/Vraag |
5. 'De Waterratten' & 6. 'De Bevers' |
7.
|
8. 'De Meervogels' & 9. 'De Sluisgroep' |
10.
|
11.
|
Proces |
|||||
VM* aangeboden |
Met reserve |
Zonder reserve |
Met overtuigen |
Met reserve en later |
Met reserve en later |
Stijl notities |
Vragend |
Stellend |
Stellend |
Vragend |
Vragend |
Onderzoeksvragen |
|||||
1. Hoe komt de VM* over? |
|||||
a. Tekst |
Helder |
Helder, inspirerend, bewustmakend |
Duidelijk, herkenbaar, zet aan het denken |
Duidelijk, herkenbaar |
Herkenbaar, maar van weinig invloed |
b. Inhoud |
Oudere grl: |
Roept twijfel op aan bestaande handelwijze |
Anders en moeilijk, sluit niet aan
bij visie. |
Moeilijk haalbaar, nog niet geloofwaardig. |
Nastrevenswaardig, maar moeilijk ideaal. |
2. Bruikbaar? |
|||||
a. Wenste men.. |
Ja. |
Ja, |
Nee. |
Ja, |
Ja. |
b. Kon men .. |
Ja, |
Ja, |
Nee, |
Ja. |
Ja, |
c. Belemme-
|
Regels & gewoontes. |
De officiële theorie. Eigen moeite om al persoon te werken. |
De regels van het tehuis. |
Wijze van spreken in
teambespreking. |
De persoonlijke grenzen. |
3. Wat gebeurde er? |
|||||
|
Bewuster werken. |
Uit het kantoortje, het dagelijks
leven in, dus als persoon geconfronteerd met veel gevoelens. |
Bij blijvend gebruik van macht
& overwicht verschuift de hulpverlenings- |
Straffen nam af. |
Bedtijdproblemen smolten weg. |
4. Aanvullingen? Wijzigingen? |
|||||
|
Straffen werkt niet. |
Conflicten in de driehoek moeder - kind - begeleider worden beter opgelost wanneer de begeleider deze als persoon aangaat en daarbij zowel de moeder als het kind eveneens als persoon benadert. |
De regel- |
Straffen
roept vicieuze cirkel op: (schijn} aanpassing, doch meestal verzet dus
strijdrelatie. Echte kwaadheid uiten werkt beter, mits tijdig, zorgvuldig
en warm. Dit bevordert het noodzakelijke contact met de schaduwkant over
en weer. Tussentijdje is van waarde. Grl wordt echt kwaad op diens
grenzen: irritatie, onmacht en persoon. Als
schaduwkant in conflicten geaccepteerd wordt, worden conflicten
contactmomenten; methodiek wordt contactmethodiek. VM* hangt samen met
kindvisie. Participatie
werkte goed. |
Waarschuwen
en straffen geeft schijnrust en strijdrelatie. Het kan beter zonder. Ga in
op de behoeften. Zorg met de kinderen voor goed eten en gezelligheid --
dus
inclusief wat lol en drukte; corrigeer matig, leidt het groepsproces aan
tafel. Overtuigen
werkte niet. Geef feedback aan het team, luister naar gevoel grl, steun
hen, stel open en kritische vragen, Participatie
werkte
goed.
|
Proces |
|||||
Afloop: |
|||||
Handelwijze beter? |
Wr: ja |
Ja |
Nee |
Ja |
Enigszins |
Situatie beter? |
Wr: ja |
Ja |
Nee |
Ja |
Enigszins |
Evaluatie |
|||||
|
Positief |
Positief |
Negatief |
Positief |
Positief |